«Η δημιουργία ενός απλού και διαφανούς θεσμικού πλαισίου είναι η πρόταση της ΕΣΕΕ για την ακρίβεια και τη λειτουργία της αγοράς».


Κατηγορία: Ειδήσεις-Πολιτική

Αποστολέας:

Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου

Δείτε το προφίλ του αποστολέα
Αύξηση Γραμματοσειράς Μείωση Γραμματοσειράς Περισσότερα άρθρα αποστολέα Εκτύπωση σελίδας

Τις θέσεις και τις προτάσεις για την ακρίβεια και τη λειτουργία της αγοράς κατέθεσε ο Πρόεδρος της Εθνικής Συνομοσπονδίας Ελληνικού Εμπορίου  κ. Βασίλης Κορκίδης στη συνεδρίαση της Διαρκούς Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου, παρουσία και της Υπουργού Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας κας Λούκας Κατσέλη, με αντικείμενο συζήτησης τις πολιτικές και τα μέτρα για την αντιμετώπιση της ακρίβειας και την ομαλή λειτουργία της αγοράς.

Το ελληνικό εμπόριο είναι διατεθειμένο να δώσει ξανά μια δύσκολη μάχη για τη μείωση των τιμών, ώστε να εξισορροπήσει τη σημαντική απώλεια αμοιβών των εργαζομένων στο δημόσιο, αλλά και το προβλεπόμενο πάγωμα των μισθών για τρία χρόνια στον ιδιωτικό τομέα. Παρά το γεγονός ότι οι μισθοί και οι τιμές είναι «μεγέθη» απολύτως συνδεδεμένα, ο αποπληθωρισμός των τιμών, δυστυχώς, δεν μπορεί να ακολουθήσει τον αποπληθωρισμό των μισθών, αφού ο «φορολογικός πληθωρισμός» που μας επιβάλλουν οι όροι του «Μνημονίου» δεν το επιτρέπει.

Η ΕΣΕΕ θεωρεί ότι οι κύριες αιτίες που ορισμένες τιμές παραμένουν στη χώρα μας σε υψηλά επίπεδα, σε σύγκριση με άλλες χώρες της ευρωζώνης, είναι τα καρτέλ και οι φόροι. Ειδικότερα:

·         Η αύξηση των έμμεσων φόρων και ιδιαίτερα του ΦΠΑ.

·         Οι ενδοομιλικές πωλήσεις των πολυεθνικών που «φουσκώνουν» τις τιμές στα ελληνικά ράφια.

·         Η εσωτερική υποτίμηση του «ελληνικού ευρώ» έναντι του «γερμανικού ευρώ» και γενικά του Ευρωπαϊκού Βορρά παρά την σταθερή ονομαστική ισοτιμία.

Οι ελληνικές ΜME εμπορικές επιχειρήσεις έχουν επιλέξει να μειώσουν τις τιμές χωρίς απολύσεις, χωρίς την απαξίωση των μέτρων για τις ταμειακές μηχανές και τις αποδείξεις, χωρίς να διακινδυνεύσουν την υγιεινή και την ασφάλεια των καταναλωτών. Μπορεί το φθηνότερο να μην είναι και το καλύτερο ποιοτικά, όμως σήμερα για τον καταναλωτή το καλύτερο είναι και το φθηνότερο και αυτό πρέπει να εκτιμηθεί σοβαρά και να εφαρμοστεί με τον πλέον απλό και κατανοητό τρόπο «μια τιμή, χαμηλή τιμή». Σε αυτήν την προσπάθεια δεν έχουν θέση οι συνεχείς και γενικευμένες προωθητικές ενέργειες, οι παραπλανητικές μέθοδοι marketing, οι ξεπερασμένες και κουραστικές προσφορές και εκπτώσεις, οι συνεχείς εκποιήσεις και γενικά αυτό το «πλαίσιο έκτρωμα», το οποίο πρέπει επιτέλους να σταματήσει και να δημιουργηθεί εξαρχής ένα νέο, επικαιροποιημένο πλαίσιο ομαλής λειτουργίας της αγοράς.

Ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ κάλεσε όλους τους φορείς να συνεργαστούν, να συζητήσουν, να διαβουλευτούν με το Υπουργείο Οικονομίας, Ανταγωνιστικότητας και Ναυτιλίας και να αλλάξουν εκ βάθρων τη λανθασμένη τακτική της αγοράς εφαρμόζοντας μία πολιτικής σταθερής, καθαρής, προσιτής τιμής με τη βοήθεια, όμως, της ταυτόχρονης μείωσης των ενοικίων, των επιτοκίων, των φόρων, των λογαριασμών, των κρατικά ελεγχόμενων τιμολογίων των ΔΕΚΟ και των ΟΤΑ. Το ελληνικό εμπόριο είναι αναγκασμένο να προχωρήσει για δεύτερη φορά μέσα σε λίγους μήνες στην απορρόφηση της νέας αύξησης του ΦΠΑ, παρά το γεγονός ότι τα μέτρα του δεύτερου πακέτου που θα ισχύσουν από τον Ιούλιο, θα δημιουργήσουν νέες «φορολογικές» αυξήσεις και αντίστοιχα αύξηση του πληθωρισμού που ήδη έφτασε στο 5,4%, οξύνοντας το πρόβλημα και διευρύνοντας το χάσμα με την υπόλοιπη Ευρώπη, όπου ο πληθωρισμός προβλέπεται χαμηλός για το 2010.

Η ΕΣΕΕ περιμένει να ελεγχθούν οι πολυεθνικοί όμιλοι καταναλωτικών προϊόντων που ευθύνονται για τις «υψηλές ελληνικές τιμές» και να αντιμετωπίσει την αισχροκερδή συμπεριφορά όσων ελέγχουν τα ράφια και τα ψυγεία με το σύστημα των ενδοομιλικών συναλλαγών και υπερτιμολογήσεων  (transfer pricing). Οι καταναλωτές επιδεικνύουν σήμερα «καταναλωτική αποχή», αποφεύγοντας ακόμα και να πλησιάσουν τις βιτρίνες των καταστημάτων, ώστε να μην παρασυρθούν και αγοράσουν κάτι που ίσως μετανιώσουν, με τη σκέψη ότι αυτά τα χρήματα θα τα χρειαστούν αύριο για τα απολύτως απαραίτητα. Στόχος λοιπόν των Μμε Επιχειρήσεων είναι να κρατήσουν τις τιμές σε σταθερά χαμηλά επίπεδα, ώστε σε συνδυασμό με μια σταθερή αμοιβή εργασίας να δημιουργηθεί ουσιαστική αύξηση της αγοραστικής ικανότητας των καταναλωτών. Η κρίση χρέους της χώρας μας θα έχει επιπτώσεις στο χάρτη του λιανεμπορίου και χονδρεμπορίου που φαίνεται να ταιριάζει περισσότερο στα οργανωμένα πολυεθνικά δίκτυα τα οποία δείχνουν να έχουν περιθώρια να «παίξουν» με τις τιμές και ταυτόχρονα επιδιώκουν να αφήσουν εκτός ανταγωνισμού το υγιές κλασικό χονδρεμπόριο με πιστώσεις, εκπτώσεις, ειδικές προσφορές, ακόμη και delivery, ώστε να κερδίσουν μερίδια από την πίτα της αγοράς, να αυξήσουν επιθετικά τη συγκέντρωση των πωλήσεων και να ελέγχουν πλήρως τις τιμές.

 

Προτάσεις για την ακρίβεια

 

Για να αλλάξει η ψυχολογία, η οποία είναι ο σημαντικότερος παράγοντας της αγοράς και να βελτιωθεί ο «Δείκτης Εμπιστοσύνης του Καταναλωτή» απαιτείται η μείωση των εισοδημάτων να αναπληρωθεί από τη μείωση των τιμών. Η μείωση όμως των τιμών απαιτεί τις παρακάτω προϋποθέσεις:

·         Μείωση ενοικίων - δημοτικών τελών - λογαριασμών ΔΕΚΟ.

·         Περαιτέρω ρύθμιση φορολογικών και ασφαλιστικών εισφορών.

·        Πραγματική ρύθμιση των ληξιπρόθεσμων οφειλών των επιχειρήσεων και των νοικοκυριών και αντιμετώπιση των στρεβλώσεων από τις καταχρηστικές χρεώσεις των τραπεζών. Η ΕΣΕΕ ζητά για τον εμπορικό κόσμο τη δημιουργία ενός πακέτου ενίσχυσης της ρευστότητας προς την πραγματική οικονομία, αντίστοιχη με το Ταμείο Χρηματοπιστωτικής Σταθερότητας για την ενίσχυση των Τραπεζών.

·         Αναζήτηση καταναλωτικών αποθεμάτων από το παρεμπόριο – παραοικονομία.

·         Μείωση φορολογικών συντελεστών στους συνεπείς φορολογούμενους.

·         Ουσιαστική ενεργοποίηση της Επιτροπής Ανταγωνισμού και αναβάθμιση του ρόλου και της παρεμβατικής ικανότητάς της , ώστε να λειτουργήσει ως βασικό εργαλείο διαφύλαξης της ομαλότητας στην αγορά.

·         Εφαρμογή εμπορικής χωροταξίας και απρόσκοπτης λειτουργίας της αγοράς. Ήδη η ΕΣΕΕ βρίσκεται σε διαδικασία ολοκλήρωσης της δημιουργίας «ηλεκτρονικής γεώβασης» η οποία θα περιλαμβάνει την αποτύπωση ανά Νομό της χώρας των «νέου τύπου» εμπορικών επιχειρήσεων.

 

Προτάσεις για τη λειτουργία της αγοράς

Η ΕΣΕΕ έχει σε πολλές περιπτώσεις διατυπώσει τις θέσεις της, ζητώντας την απλοποίηση του θεσμικού πλαισίου λειτουργίας της αγοράς. Αναφορικά με την αγορά του λιανεμπορίου έχει επισημάνει τις στρεβλώσεις που παρατηρούνται και προτείνει την αναμόρφωση του «αμαρτωλού τριγώνου» των προσφορών, εκπτώσεων και των προωθητικών ενεργειών, ώστε να διευρυνθεί σε όλη τη διάρκεια του έτους ο παραγωγικός χρόνος λειτουργίας της αγοράς. Πιο συγκεκριμένα:

·        Επαναφορά της απαγόρευσης των προσφορών εντός του διαστήματος των 30 ημερών, που προηγούνται των  περιόδων τακτικών εκπτώσεων, η οποία καταργήθηκε με το ν. 3769/2009.

·         Εντός των ως άνω 30 ημερών, να απαγορευθεί οποιαδήποτε αναγγελία μειώσεων τιμών και προωθητικών ενεργειών μεμονωμένων επιχειρήσεων, είτε ασκούνται όλο το χρόνο, είτε όχι.  Εννοείται ότι οι προωθητικές ενέργειες εντός του καταστήματος θα συνεχίσουν να επιτρέπονται.

·         Οι παραπλανητικές πρακτικές προώθησης πωλήσεων να επισύρουν τις κυρώσεις που προβλέπονται για τις παραπλανητικές εκπτώσεις και προσφορές (κυρίως τα διοικητικά πρόστιμα).

·         Να καθοριστούν συγκεκριμένα πρόστιμα επί του τζίρου, τα οποία όχι μόνο θα επιβάλλονται αλλά και θα εισπράττονται.

·         Να περιορισθεί το δικαίωμα των προσφορών σε δύο δεκαήμερα το χρόνο ή τέσσερις εβδομάδες (μία για κάθε εποχή) είτε για μέρος, είτε για το σύνολο των διατιθεμένων προϊόντων.

·         Να επιβληθoύν αποκλειστικά καθαρές τιμές για τις προσφορές, οι οποίες θα δηλώνονται στις αρμόδιες ηλεκτρονικές υπηρεσίες του ΥΠΟΙΟΑΝ μέσω των τοπικών εμπορικών συλλόγων.

·         Να απαγορευθεί ρητά και από το νόμο η χρησιμοποίηση διαγραμμένων τιμών ή ποσοστού στις προωθητικές ενέργειες (τώρα καθιερώνεται με εγκυκλίους).

·         Να απαγορευθεί η χρησιμοποίηση διπλών τιμών από τα Stock και Outlet, διότι έτσι δίνουν την εντύπωση στον καταναλωτή ότι πραγματοποιούν εκπτώσεις 365 ημέρες το χρόνο.

·         Να σταθεροποιηθούν αγορανομικά για τον επόμενο χρόνο οι εκπτώσεις που παρέχουν οι χονδρεμπορικές επιχειρήσεις προς τους πελάτες τους (ανεξαρτήτως ενδεχόμενης μείωσης του τζίρου τους) ως μέσου συγκράτησης των τιμών.

·         Να ολοκληρωθούν οι διαδικασίες λειτουργίας του Παρατηρητηρίου του Εμπορίου, το οποίο θα επικεντρωθεί στην «οικονομική γεωγραφία του εμπορίου» και θα τροφοδοτεί συνεχώς με πολλά στοιχεία και χρήσιμες πληροφορίες τη Γενική Γραμματεία Εμπορίου και τους παραγωγικούς φορείς.

·         Να ενεργοποιηθούν άμεσα τα προγράμματα ΕΣΠΑ για την ενίσχυση μικρών και πολύ μικρών επιχειρήσεων.

·         Να υλοποιηθούν οι εξαγγελίες του ΤΕΜΠΜΕ.

·         Να υλοποιηθούν οι δράσεις για την εφαρμογή του μεταφορικού ισοδυνάμου στην ακτοπλοΐα ώστε να μειωθεί το μεταφορικό κόστος στην νησιωτική μας Ελλάδα.

 

Τέλος, ο Πρόεδρος της ΕΣΕΕ μετέφερε στην Επιτροπή της Βουλής το βαρύ κλίμα που διακατέχει την αγορά και τόνισε ότι οι απαισιόδοξες σκέψεις, η ανασφάλεια, η δυσαρέσκεια και η αγανάκτηση ξεχειλίζουν σε εμπόρους και καταναλωτές.

Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα
Εκτύπωση σελίδας
Αποστολή σε φίλο

Σχολιάστε:







Σχετικές Κατηγορίες

Δημοσκόπηση
Ο διαχωρισμός του νομού σύμφωνα με το "Σχέδιο Καποδίστρια" πιστεύετε λειτουργεί θετικά ή αρνητικά στο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Θετικά
Αρνητικά
Δεν έπαιξε κανένα ρόλο
Δε γνωρίζω

Δείτε αποτελέσματα
Δημοτικές Εκλογές 2010 & Περιφερειακές εκλογές 2010 Χρήσιμα & Καθημερινά

Κατασκευή Rethimno.gr

κατασκευή ιστοσελίδων
Επικοινωνία με EnterTheWeb
Λεωφ. Κουντουριώτη 77
Ρέθυμνο-Κρήτη
Τ.Κ. 74100
τηλ: 28310-28608
φαξ: 28310-28609
κιν: 693 44 318 28
e-mail: