Η αύξηση στη Φορολογία των επιχειρήσεων σημαίνει ένα ακόμα φορολογικό σύστημα εναντίον των μικρομεσαίων


Κατηγορία: Ειδήσεις-Πολιτική

Αποστολέας:

Εθνική Συνομοσπονδία Ελληνικού Εμπορίου

Δείτε το προφίλ του αποστολέα
Αύξηση Γραμματοσειράς Μείωση Γραμματοσειράς Περισσότερα άρθρα αποστολέα Εκτύπωση σελίδας

Με αφορμή τα σενάρια που κυκλοφορούν ευρέως τις τελευταίες ημέρες σχετικά με τις αλλαγές που προδιαγράφονται στο ισχύον φορολογικό σύστημα για τις επιχειρήσεις, η ΕΣΕΕ προσδιόρισε επακριβώς το σύνολο των νέων  επιπλέον φορολογικών επιβαρύνσεων που συνεπάγονται τα νέα μέτρα για τους ασκούντες εμπορική δραστηριότητα. Οι φημολογούμενες αλλαγές στο φορολογικό, σίγουρα δεν αποτελούν φορολογικές μεταρρυθμίσεις, αφού αναμένεται να αυξήσουν τη φοροδιαφυγή και να εξαναγκάσουν μία στις τρείς μικρομεσαίες επιχειρήσεις να βάλουν λουκέτο.

Μάλιστα, όλα τα παραπάνω καταγράφονται, όταν στην Ελλάδα ήδη όλες οι κατηγορίες φόρων είναι πολύ υψηλότερες από ότι οι αντίστοιχοι Μ.Ο. της Ευρώπης. Πιο συγκεκριμένα, στην Ελλάδα ο φόρος προσωπικού εισοδήματος  είναι 49% ενώ στην ΕΕ 43,2,  ο φόρος επί των εταιρικών κερδών 30% ενώ στην ΕΕ 26,1% και ο ΦΠΑ 23% τη στιγμή που στην ΕΕ ανέρχεται στο 20%. Ιδιαίτερα για το χώρο των επιχειρήσεων, πρόσφατο παράδειγμα αύξησης φορολογίας στο πλαίσιο των νέων μέτρων λιτότητας αποτελεί η Πορτογαλία, η οποία αυξάνει την φορολογία των επιχειρήσεων από το χαμηλό 9,5% μόνο στο 11,8%, όταν στην Ελλάδα οι "διαρροές" αυξάνουν το 20% της φορολογίας των προσωπικών επιχειρήσεων στα επίπεδα του 35%.

Στο πλαίσιο αυτό, το ελληνικό εμπόριο υποστηρίζει σταθερά και από καιρό ότι η διατήρηση αξιοπρεπών μισθών είναι πολύ πιο αποτελεσματική λύση ιδιαίτερα εν μέσω κρίσης από την λανθασμένη επιλογή των υψηλών φόρων. Οι αξιοπρεπείς μισθοί συμβάλλουν πολλαπλασιαστικά στην ανάκαμψη της αγοράς αλλά και στην ενίσχυση των δημοσίων εσόδων. Η πάταξη της φοροδιαφυγής των ελευθέρων επαγγελματιών δεν θα επιτευχθεί με την εξωπραγματική  αύξηση των φορολογικών συντελεστών, αλλά με την εφαρμογή ενός νέου, απλού, δίκαιου και έντιμου φορολογικού συστήματος στη μετά ΚΒΣ εποχή.

Ειδικότερα, με την ανάλυση τριών χαρακτηριστικών περιπτώσεων που ακολουθούν και που είναι απολύτως συνυφασμένες με την ελληνική πραγματικότητα προκύπτει ότι ειδικά για την περίπτωση του αυτοαπασχολούμενου η επιβάρυνση μεταξύ 2011 και 2012 ξεπερνάει το 80%. Φαίνεται ότι οι νέες αλλαγές στο φορολογικό σύστημα θα έχουν κυρίως  φοροεισπρακτικό χαρακτήρα και όχι μόνο δεν θα συντελέσουν στη βελτίωση της υπάρχουσας κατάστασης αλλά αντίθετα θα εντείνουν την υφεσιακή πορεία στην οποία έχει εισέλθει η οικονομία μας.

Πιο συγκεκριμένα:

1. Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης - Αυτοαπασχολούμενος: Η κατάργηση του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ για τους ασκούντες επιχειρηματική δραστηριότητα ως ατομική επιχείρηση αποτελεί ακόμη έναν κρίκο στην αλυσίδα των άδικων μέτρων που επιβάλλονται,  με σκοπό να πλήξουν συγκεκριμένες επαγγελματικές ομάδες, οι οποίες ανυπόστατα και χωρίς απτές αποδείξεις βρίσκονται στο μάτι του κυκλώνα εδώ και αρκετά χρόνια με την κατηγορία της φοροδιαφυγής. Τα τυφλά φορολογικά χτυπήματα όμως δεν σταματούν εδώ καθώς προβλέπεται πως ο συντελεστής φορολόγησης των καθαρών κερδών των ατομικών επιχειρήσεων (και των ελεύθερων επαγγελματιών) θα ανέλθει στο 35% (από το πρώτο ευρώ), γεγονός που εντείνει ακόμη περισσότερο τον προβληματισμό στις τάξεις των μικρομεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων και οδηγεί τους ιδιοκτήτες τους με μαθηματική ακρίβεια  σε μία άνευ προηγουμένου εξαθλίωση και απόγνωση.

Με την βοήθεια του πίνακα που αναλύει τις ποσοτικές μεταβλητές του παραδείγματος 1, μπορεί εύκολα να γίνει αντιληπτό πως η επιπλέον φορολογική επιβάρυνση που θα υποστεί ο συγκεκριμένος επιχειρηματίας για το έτος 2012 (όσον αφορά το φόρο επί των καθαρών κερδών)  είναι κατά 4,5 φορές (82,5%) μεγαλύτερη από την αντίστοιχη του 2011, υποχρέωση  η οποία φαντάζει ως εξωπραγματική και πολύ δύσκολο να ικανοποιηθεί λαμβάνοντας υπόψη τη δυσχερέστατη οικονομική συγκυρία που διανύουμε και αποτυπώνεται στη μειωμένη αγοραστική δύναμη και τον επακόλουθο μειωμένο τζίρο που πραγματοποιούν οι επιχειρήσεις. Ο υψηλότατος φόρος επί των κερδών που καλείται να πληρώσει ο επιτηδευματίας σε συνάρτηση με την αυξημένη προκαταβολή φόρου (+2.357 σε σχέση με το 2011) αποτελούν στην ουσία τη χαριστική βολή στην ελληνική οικονομία - κοινωνία καθώς το επακόλουθο  μπαράζ κλεισίματος-λουκέτων των  επιχειρήσεων θα εκτινάξει στα ύψη τα ποσοστά ανεργίας και θα προκαλέσει ακατάσχετη αιμορραγία στα ασφαλιστικά ταμεία.

2. Ιδιοκτήτης Ατομικής επιχείρησης -  Εργοδότης: Στο ίδιο μήκος κύματος, σχετικά με τα συμπεράσματα που προέκυψαν από  το Παραδείγματα 1, κινείται και η εξέταση του 2ου παραδείγματος με τη μόνη διαφορά πως το επιπλέον στοιχείο που θέλουμε να αναδείξουμε περισσότερο σε αυτήν τη περίπτωση είναι οι αλγεινές εντυπώσεις που δημιουργούνται από την κατάργηση όχι μόνο του αφορολόγητου των 5.000 ευρώ αλλά και του αντίστοιχου αφορολόγητου ποσού που δικαιολογούνταν για κάθε επιπλέον παιδί. Πλέον, εφόσον υιοθετηθεί ένα τέτοιο μέτρο, καταργείται κάθε ίχνος κοινωνικού κράτους καθώς εξομοιώνεται ο εκάστοτε άγαμος φορολογούμενος με κάποιον  ο οποίος έχει ένα η περισσότερα παιδιά, αγνοώντας  επιδεικτικά τις ανάγκες και τα έξοδα που συνεπάγεται η ανατροφή και το μεγάλωμά τους.

Στον πίνακα που παρατίθεται παρακάτω συνάγεται το συμπέρασμα πως η προκύπτουσα φορολογική υποχρέωση (αναφορικά με το φόρο επί των καθαρών κερδών) του παρόντος έτους (2012) σε σχέση με πέρυσι είναι αυξημένη κατά περίπου 80% εξαιτίας των πιθανολογούμενων σεναρίων που κάνουν αναφορά για πλήρη κατάργηση τόσο του αφορολόγητου των  5.000 ευρώ όσο και εκείνων για κάθε τέκνο καθώς επίσης και για την επιβολή συντελεστή 35%  στα καθαρά κέρδη των ατομικών επιχειρήσεων και των ελεύθερων επαγγελματιών από το πρώτο ευρώ. Παράλληλα όμως, οι αδιάκριτες φορολογικές  επιβαρύνσεις που πρόκειται να πλήξουν περίπου 800.000 επιτηδευματίες  δεν σταματούν εδώ, από τη στιγμή που υπάρχει σαν πρόταση στις Υπηρεσίες του Υπουργείου Οικονομικών η αύξηση της προκαταβολής φόρου για το επόμενο οικονομικό έτος, αναφορικά με τις ατομικές επιχειρήσεις, από το 55% στο 60%, σενάριο το οποίο εάν τελικά υλοποιηθεί θα διπλασιάσει την υποχρέωση της συγκεκριμένης επαγγελματικής ομάδας απέναντι στο ελληνικό Δημόσιο (με βάση το παράδειγμα).  

Εν κατακλείδι, η περαιτέρω οικονομική αφαίμαξη που καλείται να υποστεί ο επιτηδευματίας του 2ου παραδείγματος ανέρχεται σε απόλυτα ποσά, περίπου σε 8.800 ευρώ, ποσό το οποίο επιβαρύνει δραματικά τον οικονομικό του σχεδιασμό και επηρεάζει σε πολύ μεγάλο βαθμό τις αποφάσεις που καλείται να πάρει και θα καθορίσουν όχι μόνο το μέλλον της επιχείρησής του αλλά και  του απασχολούμενου εργατικού του δυναμικού. Επομένως, οι όποιες αποφάσεις λαμβάνονται σε επίπεδο κεντρικής διοίκησης θα πρέπει να έχουν σαν γνώμονα όχι μόνο τους αριθμούς και τα αναμενόμενα φορολογικά έσοδα που αναμένονται νε εισρεύσουν στα ταμεία του Κράτους αλλά και τις ανθρώπινες ζωές που βρίσκονται πίσω από μία επιχείρηση.

3. Ομόρρυθμη Επιχείρηση με 2 ομόρρυθμους εταίρους -  Απασχόληση 3 μισθωτών: Στην παρούσα περίπτωση εξέτασης μίας ομόρρυθμης επιχείρησης, μπορεί η προκύπτουσα επιβάρυνση από των φόρο επί των κερδών της επιχείρησης να είναι η μεγαλύτερη συγκριτικά με τις υπόλοιπες περιπτώσεις, επί τους ουσίας όμως επιμερίζεται ανάμεσα στους δύο εταίρους (ομόρρυθμους), με ποσοστό συμμετοχής 50% έκαστος. Παρόλα αυτά, η υιοθέτηση του συγκεκριμένου σεναρίου θα αυξήσει την υποχρέωση του νομικού προσώπου κατά 13.000 ευρώ περίπου ενώ παράλληλα είναι πολύ πιθανό να καταργηθεί η επιχειρηματική αμοιβή και θα επιβάλλεται συντελεστής 30% στα καθαρά κέρδη της επιχείρησης από το πρώτο ευρώ. Φαινομενικά μπορεί να προωθείται η απλοποίηση της διαδικασίας βεβαίωσης των φορολογικών  υποχρεώσεων των  προσωπικών εταιρειών αλλά στην πραγματικότητα ο αναλογούν φόρος (για τα κέρδη της επιχείρησης) θα είναι σε κάθε περίπτωση πολύ μεγαλύτερος σε σχέση με ότι ίσχυε προηγουμένως.

Η αυξημένη φορολογική υποχρέωση της ομόρρυθμης επιχείρησης κατά 24%, μπορεί σε βραχυπρόθεσμο ορίζοντα να τονώσει τα κρατικά έσοδα, μακροπρόθεσμα όμως οι περικοπές κόστους που θα κριθούν αναγκαίες από τους ιδιοκτήτες για την επιβίωση της επιχείρησής τους είναι πολύ πιθανό να επηρεάσουν το εργατικό της  δυναμικό και να προκαλέσουν παρενέργειες που θα επιδεινώσουν τους δείκτες απασχόλησης της ελληνικής οικονομίας, Παράλληλα, η απώλεια θέσεων εργασίας έχει αντίκτυπο και στη ιδιωτική καταναλωτική δαπάνη, η οποία με τη συνεχή πτωτική τάση που εμφανίζει τα τελευταία χρόνια, συρρικνώνει ολοένα και περισσότερο τον ήδη μειωμένο τζίρο των επιχειρήσεων όπως και  τα καθαρά προ φόρων  κέρδη τους.

Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα
Εκτύπωση σελίδας
Αποστολή σε φίλο

Σχολιάστε:







Σχετικές Κατηγορίες

Δημοσκόπηση
Ο διαχωρισμός του νομού σύμφωνα με το "Σχέδιο Καποδίστρια" πιστεύετε λειτουργεί θετικά ή αρνητικά στο ρόλο της τοπικής αυτοδιοίκησης.
Θετικά
Αρνητικά
Δεν έπαιξε κανένα ρόλο
Δε γνωρίζω

Δείτε αποτελέσματα
Δημοτικές Εκλογές 2010 & Περιφερειακές εκλογές 2010 Χρήσιμα & Καθημερινά

Κατασκευή Rethimno.gr

κατασκευή ιστοσελίδων
Επικοινωνία με EnterTheWeb
Λεωφ. Κουντουριώτη 77
Ρέθυμνο-Κρήτη
Τ.Κ. 74100
τηλ: 28310-28608
φαξ: 28310-28609
κιν: 693 44 318 28
e-mail: