Το λιανεμπόριο περνάει τον τελευταίο χρόνο ένα ισχυρό και επώδυνο «crash test» και δυστυχώς μετράει ήδη πάρα πολλές απώλειες. Η περαιτέρω καθίζηση της οικονομικής δραστηριότητας συνεχίζει να απειλεί επικίνδυνα την βιωσιμότητα της πλειοψηφίας των επιχειρήσεων, ενώ μειώνεται συνεχώς ο αριθμός των εργοδοτών και των εργαζομένων στο εμπόριο.
Η πολιτική του Μνημονίου περιέχει υπερβολική δόση λιτότητας και σκληρότητας που μας οδηγεί συνεχώς στην υποκατανάλωση, στην έλλειψη ρευστότητας και στην καταστροφική ανασφάλεια, ενώ ασκεί ασφυκτική πίεση στις ΜμΕ ελληνικές επιχειρήσεις και τα νοικοκυριά. Η πίεση αυτή πρέπει λοιπόν να μειωθεί άμεσα, αφού η αγορά συρρικνώνεται, τα «λουκέτα» αυξάνονται και όλοι σχεδόν οι κλάδοι καταγράφουν ζημιές.
Για το σκοπό αυτό, η ΕΣΕΕ προχώρησε στην εκπόνηση έρευνας, η οποία εκτός από τη στιγμιαία καταγραφή των «λουκέτων», δίνει τη δυνατότητα της παρακολούθησης σε περιοδική βάση του ανοίγματος και κλεισίματος επιχειρήσεων σε σχέση με την εμπορικότητα του δρόμου και της περιοχής μικρών και μεγάλων πόλεων. Τα υφιστάμενα και αναμενόμενα «λουκέτα» δημιουργούν βίαιες αλλαγές και αλλάζουν τις ισορροπίες και το χάρτη του λιανεμπορίου και στην Βόρεια Ελλάδα, αλλά με λιγότερες συνέπειες από αυτές που παρατηρούνται στην έρευνα για το Λεκανοπέδιο της Αττικής.
Η ΕΣΕΕ, με το ερευνητικό της έργο και τη δημιουργία της «ΓΕΩΒΑΣΗΣ», δηλαδή την αποτύπωση και την ηλεκτρονική απεικόνιση του εμπορίου σε όλη την Ελλάδα, έχει την πρόθεση να βοηθήσει τους εμπόρους και όχι να τους τρομάξει, αφού στόχος είναι ο εντοπισμός των περιοχών που είναι εμπορικά κορεσμένες και εκείνες που καταγράφονται ελλείψεις και ευκαιρίες, ώστε είτε αλλάζοντας αντικείμενο, είτε περιοχή να διατηρηθούν στην αγορά οι περισσότερες εμπορικές επιχειρήσεις.
Με την ευκαιρία της ΔΕΘ, οι Έλληνες έμποροι κόντρα στο κλίμα απαισιοδοξίας, στέλνουμε ένα αισιόδοξο μήνυμα προς όλους, ότι μπορούμε να τα καταφέρουμε, ότι μπορούμε να «ανακαινίσουμε» το εμπόριο και να το εντάξουμε σε ένα βιώσιμο αναπτυξιακό μοντέλο για το μέλλον, αλλά με την προϋπόθεση να μην γίνουν άλλα λάθη, ούτε να επαναληφθούν ανεύθυνες πολιτικές σε βάρος μας.
Στο πλαίσιο αυτό πρώτοι ξεκινήσαμε τη μάχη κατά της ακρίβειας, προωθήσαμε το σύνθημα μια τιμή /χαμηλή τιμή και συμβάλαμε στην διπλή απορρόφηση του ΦΠΑ. Είναι λοιπόν προφανές ότι οι διακηρύξεις του νέου Υπουργού Π. Ανάπτυξης και Ανταγωνιστικότητας κ. Μιχάλη Χρυσοχοίδη δεν μπορούν παρά να μας βρίσκουν σύμφωνους και αλληλέγγυους στην προσπάθεια για την αντιμετώπιση του πληθωρισμού, της φορολογικής ακρίβειας και της κερδοσκοπίας των καρτέλ.
Το Ελληνικό εμπόριο καλεί όλα τα πολιτικά κόμματα να αλλάξουν πολιτική, να βάλουν σε προτεραιότητα το σύνολο της κοινωνίας με επίκεντρο το μέσο Έλληνα και κυρίως να διαφυλάξουν την Μμε ελληνική επιχειρηματικότητα από τον αφελληνισμό και αφανισμό.
ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΕΡΕΥΝΑΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ ΤΩΝ ΚΛΕΙΣΤΩΝ ΕΠΙΧΕΙΡΗΣΕΩΝ ΣΕ
ΚΕΝΤΡΙΚΟΥΣ ΕΜΠΟΡΙΚΟΥΣ ΔΡΟΜΟΥΣ ΤΩΝ ΠΟΛΕΩΝ: ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ, ΚΑΒΑΛΑ, ΚΟΖΑΝΗ, ΕΔΕΣΣΑ, ΒΕΡΟΙΑ &
ΤΗΣ ΛΑΡΙΣΑΣ
Α. Η ΕΡΕΥΝΑ
Η ΕΣΕΕ σε συνέχεια της προσπάθειάς της να συμβάλει στην προώθηση των θέσεων των μικρών και μεσαίων εμπορικών επιχειρήσεων καθώς και στη διαμόρφωση κατάλληλων πολιτικών που αφορούν τόσο στην επιχειρηματική τους δράση όσο και κυρίως στο θεσμικό πλαίσιο λειτουργίας τους, έχει εκπονήσει ένα ερευνητικό πρόγραμμα που έχει ως σκοπό τη συστηματική καταγραφή των εξελίξεων στο λιανεμπόριο σε σχέση με την χωροθέτηση των επιχειρήσεων.
Στο πλαίσιο αυτό το ερευνητικό ινστιτούτο της ΕΣΕΕ (ΙΝΕΜΥ) προχώρησε στην καταγραφή των κλειστών επιχειρήσεων και την τοποθέτηση των νέων μορφών εμπορίου στον εμπορικό χάρτη. Η είσοδος και λειτουργία των νέων μορφών εμπορίου σε παραδοσιακές εμπορικές αγορές έχει επηρεάσει ριζικά τη δομή και τη λειτουργία της εμπορικής επιχειρηματικότητας, αλλά και των περιοχών εγκατάστασης. Είναι ενδεικτικό, όπως φαίνεται από τους πρώτους χάρτες που έχουν παραχθεί, ότι οι νέες μορφές όπως τα εμπορικά κέντρα και τα big – box stores σε κάθε περιοχή έχουν κάποια χωρική εγγύτητα η οποία έχει ως αποτέλεσμα τη διαμόρφωση ισχυρών πόλων, νέων δηλαδή κεντρικοτήτων, στην Αττική. Κάτι τέτοιο είναι απολύτως λογικό οι συνέπειες όμως για την παραδοσιακή αγορά φαίνεται ότι είναι επώδυνες.
Αφού ολοκληρώθηκε η πρώτη πιλοτική καταγραφή στην Αθήνα, τον Πειραιά και σε πολλές εμπορικές περιοχές της Αττικής και του Ηρακλείου η ΕΣΕΕ παρουσιάζει σήμερα τα αποτελέσματα της έρευνας σε πόλεις της Β. Ελλάδας, Θεσσαλονίκη, Καβάλα, Κοζάνη, Βέροια, Έδεσσα και Λάρισα.
Το βασικό ερώτημα ήταν μέσω επιτόπιας έρευνας η διαπίστωση της αναλογίας κλειστών / ανοιχτών επιχειρήσεων στους κυριότερους εμπορικούς δρόμους, τα χαρακτηριστικά των επιχειρήσεων που οδηγούνται σε κλείσιμο και η εύρεση κάποιων ποιοτικών αποτελεσμάτων σχετικά με τη συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων σε συγκεκριμένους πόλους σε κάθε εμπορικό δρόμο.
Β. ΜΕΘΟΔΟΛΟΓΙΑ
Η μεθοδολογία που επιλέχθηκε για την καταγραφή ήταν η επιτόπια παρατήρηση του ερευνητή στους εμπορικούς δρόμους του δείγματος. Συγκεκριμένα, ο ερευνητής προμηθευόμενος μια λίστα καταγραφής που περιελάμβανε κλειστά ερωτήματα (στήλες) συμπλήρωνε τα ζητούμενα με επιτόπιες επισκέψεις – (διαδρομές) στους τόπους που του ζητήθηκαν.
ΠΡΩΤΑ ΑΠΟΤΕΛΕΣΜΑΤΑ ΤΗΣ ΚΑΤΑΓΡΑΦΗΣ
Συμπεράσματα
Ως βασικό συμπέρασμα προκύπτει ότι η κατάσταση των κλειστών επιχειρήσεων σε πόλεις της Β. Ελλάδος και της Λάρισας είναι καλύτερη από αυτήν της Αθήνας. Με εξαίρεση την πόλη της Κοζάνης, σε όλες τις άλλες περιπτώσεις, τα ποσοστά των κλειστών επιχειρήσεων είναι χαμηλότερα έως και πολύ χαμηλότερα από ότι στην Αττική. Επειδή η οικονομική κρίση δεν αποτελεί τον μοναδικό παράγοντα αυτής της κατάστασης, η προσπάθεια ερμηνείας του φαινομένου σχετίζεται χωρίς αμφιβολία με την εγκατάσταση Πολυκαταστημάτων και Πολυχώρων κοντά σε παλαιούς εμπορικούς θύλακές. Το τελευταίο, αποτελεί μια ισχυρή ερμηνευτική παράμετρο, αφού όπως φάνηκε στην περίπτωση της Αττικής σύμφωνα με την πιλοτική ΓΕΩΒΑΣΗ, όπου υπάρχουν σημαντικές εμπορικές εγκαταστάσεις χιλιάδων τετραγωνικών τα «λουκέτα» πολλαπλασιάζονται.
Στις πόλεις της Β. Ελλάδος καταγράφονται μια σειρά από κοινά χαρακτηριστικά. Πρώτη βασική διαπίστωση είναι ότι δεν κλείνουν μόνο τα μικρά μαγαζιά. Σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν και μεγάλες επιχειρήσεις που διακόπτουν την δραστηριότητά τους. Δεύτερο χαρακτηριστικό σχετίζεται με την τοπικότητα. Σε όλες τις περιπτώσεις καταγράφεται ως κοινό γνώρισμα μια τοπική συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων. Εκεί που κλείνει μια επιχείρηση κλείνουν και άλλες. Επιπλέον, σε κάθε περιοχή υπάρχουν διαφοροποιήσεις ανάλογα τον εμπορικό δρόμο. Σε κάθε περίπτωση το ενδιαφέρον εστιάζεται στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων και οι οποίες διαφοροποιήσεις μπορούν να αποτελέσουν σε μεταγενέστερο στάδιο πεδίο μελέτης.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
· Το κέντρο της Θεσσαλονίκης και πιο συγκεκριμένα οι υπό εξέταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν μια πιο ενθαρρυντική εικόνα σε σύγκριση με άλλες πόλεις της χώρας και με την Αθήνα. Πιο συγκεκριμένα, στους εμπορικούς δρόμους Προξένου Κορομηλά και Μητροπόλεως οι οποίοι θεωρούνται παραδοσιακά «ακριβές αγορές» εμφανίζονται τα χαμηλότερα ποσοστά κλεισιμάτων που μόλις φτάνουν το 4,2% και 8,3% αντίστοιχα. Η παραπάνω τάση δείχνει να επιβεβαιώνεται και στην περίπτωση της Αθήνας όπου η αγορά του Κολωνακίου παρουσιάζει τα χαμηλότερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Το γεγονός αυτό σχετίζεται με το υψηλότερο εισόδημα των κατοίκων και τις διαφορετικές καταναλωτικές συνήθειες.
· Ο εμπορικός δρόμος της Εγνατίας φαίνεται να έχει πληγεί περισσότερο με το 15% των επιχειρήσεων να έχει βάλει λουκέτο, όχι μόνο από την οικονομική κρίση αλλά και από άλλους παράγοντες οι οποίοι έχουν επισημανθεί και στο παρελθόν όπως οι εργασίες διαμόρφωσης του Μετρό στην περιοχή. Στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα δεν ξεπερνούν το 10,1%, ποσοστό σαφώς μικρότερο από την περιοχή της Αθήνας. Παρ΄ όλα αυτά, θα πρέπει να επισημαίνουμε ότι η εικόνα του κέντρου της Θεσσαλονίκης είναι σαφώς καλύτερη από εμπορικές περιοχές όπως, Β. Όλγας, Μπότσαρη, Μαρτίου, Παπαναστασίου, η καταγραφή των οποίων βρίσκεται σε εξέλιξη.
ΛΑΡΙΣΑ
· Η εικόνα στην πόλη της Λάρισας παρόμοια με αυτήν της Θεσσαλονίκης με την αναλογία κλειστών καταστημάτων να φτάνει το 11,5%.
· Κρίσιμη παρουσιάζεται η κατάσταση στους εμπορικούς δρόμους Παπακυριαζή και Παπαναστασίου όπου συγκεντρώνονται τα περισσότερα καταστήματα και η αναλογία κλειστών/ανοιχτών καταστημάτων είναι 12,8% και 12,7% αντίστοιχα.
ΚΑΒΑΛΑ
· Στην πόλη της Καβάλας στο σύνολο των εμπορικών δρόμων που εξετάστηκαν, τα κλειστά καταστήματα αντιπροσωπεύουν το 10,4% των συνολικών καταστημάτων. Η κατάσταση σε κάθε εμπορικό δρόμο δεν είναι ίδια, ενώ οι μεγαλύτεροι -σε έκταση και συγκέντρωση επιχειρήσεων - δρόμοι σημειώνουν μεγαλύτερα ποσοστά κλειστών επιχειρήσεων. Για παράδειγμα στον πολυπληθέστερο σε καταστήματα εμπορικό δρόμο της Καβάλας (Ομονοίας) τα κλεισίματα καλύπτουν το 12,2% των καταστημάτων.
ΚΟΖΑΝΗ
· Το κέντρο της Κοζάνης, σύμφωνα με τα αποτελέσματα της καταγραφής, εμφανίζει υψηλή συγκέντρωση κλειστών επιχειρήσεων αναλογικά με το πλήθος των επιχειρήσεων που είναι εγκατεστημένες στους εν λόγω εμπορικούς δρόμους. Αναλυτικά, στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων σχεδόν το 18% των επιχειρήσεων είναι κλειστές, ενώ ορισμένοι μεγάλοι σε έκταση εμπορικοί δρόμοι εμφανίζουν ποσοστό κλεισιμάτων από 22% έως 30%. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι γενικά ο νομός Κοζάνης έχει τη μεγαλύτερη συγκέντρωση επιχειρήσεων σε σύγκριση με τους άλλους νομούς της Δυτικής Μακεδονίας.
ΕΔΕΣΣΑ
· Στην Έδεσσα στο σύνολο των υπό εξέταση εμπορικών δρόμων τα κλειστά καταστήματα προσεγγίζουν το 15,7%.
· Και στην περίπτωση της Έδεσσας, η συγκέντρωση των κλειστών επιχειρήσεων παρουσιάζει αυξητικές τάσεις σε συγκεκριμένους εμπορικούς δρόμους, όπως για παράδειγμα στην οδό Εγνατία, (22,3%), Παύλου Μελά (18,2%), Ηρώων Πολυτεχνείου (22,2%).
ΒΕΡΟΙΑ
· Στην Βέροια, το ποσοστό των κλειστών καταστημάτων είναι από τα χαμηλότερα και φτάνει το 8,8%.
· Παρ όλα αυτά, έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον ότι στο μεγαλύτερο εμπορικό δρόμο (σε μήκος) και σημαντικότερο (σε συγκέντρωση επιχειρήσεων) της πόλη της Βέροιας, η αναλογία των κλειστών καταστημάτων είναι η υψηλότερη στην πόλη της Βέροιας και φτάνει το 14%.
Γ. ΧΑΡΑΚΤΗΡΙΣΤΙΚΑ ΕΡΕΥΝΑΣ
Δείγμα
Οι εμπορικοί δρόμοι που επιλέχθηκαν να εξεταστούν είναι οι ακόλουθοι:
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ
· Ίωνος Δραγούμη, Ερμού, Προξένου Κορομηλά, Μητροπόλεως, Εγνατία, Τσιμισκή, Αγίας Σοφίας.
ΛΑΡΙΣΑ
· Πάνος, Ερμού, Ολύμπου, Φιλελλήνων, 23ης Οκτωβρίου, 28ης Οκτωβρίου, Παπακυριαζή, Ασκληπιού, Μανδηλαρά, Πατρόκλου, Παπαστάυρου, Παναγούλη, Παπαναστασίου, Μεγ. Αλεξάνδρου, Κούμα, Ρούσβελτ, Βενιζέλου, Κύπρου.
ΚΑΒΑΛΑ
· Ομονοιάς, Μεγ. Αλεξάνδρου, Κ. Παλαμά, Π. Μελά, Βενιζέλου, Φιλελλήνων, Ερμού, Ίωνος Δραγούμη.
ΚΟΖΑΝΗ
· Πλατεία Νίκης, 28ης Οκτωβρίου, Ι. Τράντα, Τσιμινάκη, Παύλου Μελά, Ερμού, Μακεδονομάχων, Βενιζέλου, Μεγ. Αλεξάνδρου.
ΕΔΕΣΣΑ
· Μοναστηρίου, Δημοκρατίας, Αριστοτέλους, Εγνατία, Παύλου Μελά, Πλ. Ελευθερίας, Αρχελάου, Ι. Δραγούμη, Ηρώων Πολυτεχνείου, Φιλίππου.
ΒΕΡΟΙΑ
· Μεγ. Αλεξάνδρου, Κεντρικής, Μητροπόλεως, Βενιζέλου, Ιπποκράτους, Προφήτη Ηλία, Παν. Τσαλδλάρη, Μαλακούση, Βικέλα.
Περίοδος διεξαγωγής της έρευνας
Η έρευνα πραγματοποιήθηκε το χρονικό διάστημα μεταξύ 24 Αυγούστου – 4 Σεπτεμβρίου.
Τα ερωτήματα
Η καταγραφή περιελάμβανε:
· Την καταγραφή όλων των επιχειρήσεων κάθε είδους σε όλη τη έκταση του εμπορικού δρόμου.
· Την κατανομή των επιχειρήσεων ανάλογα με τον τύπο και την κατηγορία τους.
· Την καταγραφή άλλων τύπων δραστηριότητας (τράπεζες, δημόσιες υπηρεσίες κ.α.) που λειτουργούν στον εκάστοτε εμπορικό δρόμο.
· Τον εντοπισμό των κέντρων διασκέδασης (cinema, θέατρα κλπ).
· Την καταγραφή των κλειστών καταστημάτων, είτε όσων είχαν ένδειξη κλεισίματος είτε όσων χώρων παραμένουν ανοίκιαστα.
Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα | |
Εκτύπωση σελίδας | |
Αποστολή σε φίλο |
Σχολιάστε: