To οχτάμηνο του 2013, το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών δέχθηκε 3.879 καταγγελίες – παράπονα καταναλωτών. Με 179.821,78 ευρώ αποζημιώθηκαν τα μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ. με τη μεσολάβησή μας, στις επιχειρήσεις, που τους είχαν δημιουργήσει προβλήματα. Στα ποσά αυτά, δε συνυπολογίζουμε τα χρήματα, που γλιτώνουν, κάθε χρόνο, οι καταναλωτές, από το χαράτσι της Χαλκιδικής, που υπολογίζονται, σε 3.000.000 ευρώ, ανά έτος.
Η ποσοστιαία ανάλυση των παραπόνων – καταγγελιών είναι:
Α/Α |
Κατηγορία |
Αριθμός |
Ποσοστό |
|
1 |
Ρύθμιση χρεών υπερχρεωμένων νοικοκυριών |
|
1.127 |
29,05 |
2 |
Υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος |
|
562 |
14,49 |
|
Πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών |
404 |
|
|
|
ΔΕΗ - Λοιποί πάροχοι ηλεκτρικής ενέργειας |
80 |
|
|
|
Λοιπές υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος |
42 |
|
|
|
Φυσικό Αέριο |
18 |
|
|
|
Πάροχοι νερού |
18 |
|
|
3 |
Ελαττωματικά προϊόντα-Εγγυήσεις |
|
498 |
12,84 |
4 |
Λοιπές χρηματοοικονομικές υπηρεσίες |
|
258 |
6,65 |
5 |
Δημόσιες υπηρεσίες - Υπηρεσίες ΟΤΑ |
|
184 |
4,74 |
6 |
Τουριστικές υπηρεσίες |
|
178 |
4,59 |
7 |
Κακή παροχή υπηρεσιών από ελεύθερους επαγγελματίες |
|
136 |
3,51 |
8 |
Λοιπές καταγγελίες |
|
106 |
2,73 |
9 |
Παραπλανητικές εμπορικές πρακτικές |
|
110 |
2,84 |
10 |
Πωλήσεις από απόσταση |
|
102 |
2,63 |
11 |
Ινστιτούτα - Γυμναστήρια |
|
82 |
2,11 |
12 |
Ασφαλιστικές υπηρεσίες |
|
80 |
2,06 |
13 |
Φόρος Β' κατοικίας |
|
78 |
2,01 |
14 |
Ενοίκια - Κοινόχρηστα |
|
72 |
1,86 |
15 |
Ακατάλληλα τρόφιμα |
|
72 |
1,86 |
16 |
Υπερβολικές απαιτήσεις καταναλωτών |
|
46 |
1,19 |
17 |
Φάρμακα- υγεία |
|
34 |
0,88 |
18 |
Προκαταβολές |
|
28 |
0,72 |
19 |
Αυξήσεις τιμών |
|
24 |
0,62 |
20 |
Νοθεία - Κλοπή καυσίμων |
|
22 |
0,57 |
21 |
Εκπτώσεις |
|
22 |
0,57 |
22 |
Εισπρακτικές εταιρίες |
|
22 |
0,57 |
23 |
Σούπερμάρκετ |
|
18 |
0,46 |
24 |
Πωλήσεις εκτός εμπορικού καταστήματος |
|
12 |
0,31 |
25 |
Παραβίαση Προσωπικών Δεδομένων & Ιδιωτικής Ζωής |
|
6 |
0,15 |
|
ΣΥΝΟΛΟ |
|
3.879 |
100 |
Το οχτάμηνο του 2013 ήταν και πάλι «αφιερωμένο», στα υπερχρεωμένα νοικοκυριά. Έτσι, τα παράπονα, οι καταγγελίες, τα αιτήματα, για συμβουλές και οι διαμαρτυρίες κρατούν, την πρώτη θέση του καταλόγου. Το ΚΕ.Π.ΚΑ. συνέδραμε τα μέλη του, στη διαδικασία ρύθμισης οφειλών υπερχρεωμένων καταναλωτών και μετά την τροποποίηση του νόμου στις 14/6/2013, τους ενημερώνει, τους συμβουλεύει και τους καθοδηγεί.
Στα πλαίσια αυτής της δραστηριότητας:
Μεγάλη νίκη του ΚΕ.Π.ΚΑ. αποτελεί το χαράτσι της Χαλκιδικής. Οι πιέσεις μας έφεραν αποτέλεσμα. Από 1η Ιανουαρίου 2008, το χαράτσι καταργήθηκε. Εάν το ΚΕ.Π.ΚΑ. δεν αναλάμβανε δράση, 55.000 οικογένειες θα πλήρωναν, κάθε χρόνο, στο διηνεκές, το παράνομο και αντισυνταγματικό χαράτσι. Το ποσό που «γλιτώνουν» οι καταναλωτές υπολογίζεται, πάνω από 3.000.000 ευρώ το χρόνο. Συγχρόνως, όσα μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ. ακολούθησαν τις οδηγίες μας και κατέθεσαν ατομικές προσφυγές, τις οποίες το ΚΕ.Π.ΚΑ. ετοίμαζε, ανέξοδα, για τα μέλη του, δικαιώνονται, στα διοικητικά δικαστήρια, και απαλλάσσονται και για τις χρεώσεις, που αντιστοιχούν, στα έτη 2000-2007. Επίσης, τον Ιανουάριο του 2011, το Συμβούλιο της Επικρατείας έκρινε το χαράτσι, ως μη ανταποδοτικό τέλος και την απόφαση του Νομαρχιακού Συμβουλίου Χαλκιδικής, με την οποία αυτό επιβλήθηκε, «ανίσχυρη». Με βάση αυτήν την απόφαση, το Περιφερειακό Συμβούλιο της Περιφέρειας Κεντρικής Μακεδονίας – Περιφερειακή Ενότητα Χαλκιδικής, αποφάσισε, στις 24 Φεβρουαρίου 2011, την επιστροφή του χαρατσιού, σε όσα μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ το είχαν, ήδη, πληρώσει και είχαν υποβάλλει ατομικές προσφυγές, όπως τους είχε συμβουλεύσει το ΚΕ.Π.ΚΑ.
Στις υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος, περιλαμβάνονται 404 παράπονα – καταγγελίες, για παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, 80 παράπονα – καταγγελίες για τη ΔΕΗ και λοιπούς παρόχους ηλεκτρικής ενέργειας, 18 παράπονα – καταγγελίες, για το φυσικό αέριο, 42 παράπονα – καταγγελίες, για τις αστικές -υπεραστικές συγκοινωνίες, τις ταχυδρομικές υπηρεσίες και τις σιδηροδρομικές μεταφορές, 18 παράπονα – καταγγελίες, για την παροχή νερού. Τα παράπονα – καταγγελίες, για τις τηλεπικοινωνίες αφορούν σε αυξημένους λογαριασμούς, λόγω χρήσης ίντερνετ, χρεώσεις διαφορετικού πακέτου, από το συμφωνημένο, συνέχιση έκδοσης λογαριασμών, με τα πάγια και μετά την διακοπή της σύνδεσης, απουσία ενημέρωσης για το κόστος ενεργοποίησης της γραμμής.
Μεγάλα προβλήματα συνεχίζουν να αντιμετωπίζουν οι καταναλωτές, με τα ελαττωματικά προϊόντα και τις εγγυήσεις. Με βάση τη νομοθεσία ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει, ανάμεσα στη διόρθωση, στην αντικατάσταση, στη μείωση τιμής και στην επιστροφή των χρημάτων του, από τον πωλητή, σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος. Δυστυχώς, οι πωλητές δεν επιτρέπουν, στον καταναλωτή να επιλέξει, αλλά του επιβάλλουν τη διόρθωση του προϊόντος, επικαλούμενοι την πολιτική της εταιρίας, για αλλαγή, εντός συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος, που όρισε η πολιτική της εταιρίας. Επίσης, δεν εφαρμόζουν τη νομοθεσία, που προβλέπει ότι ελάττωμα, που παρουσιάστηκε, εντός 6 μηνών, από την αγορά, θεωρείται ότι προϋπήρχε.
Τα παράπονα και οι καταγγελίες των καταναλωτών, για τις τράπεζες, αφορούν χρεώσεις, που επιβάλλουν οι τράπεζες, αλλάζοντας την ορολογία αυτών των χρεώσεων, τα υπερβολικά υψηλά επιτόκια της καταναλωτικής πίστης και πιστωτικών καρτών, τις υπερβολικές απαιτήσεις των τραπεζών, όταν οι καταναλωτές ζητούν ρύθμιση οφειλών, έξοδα φακέλου, αυθαίρετες παρακρατήσεις μισθών, συντάξεων, από λογαριασμούς καταθέσεων, λόγω οφειλών, σε δάνεια, ή κάρτες, αδυναμία πρόσβασης, στους λογαριασμούς, λόγω υπαγωγής τους, στο νόμο, για τα υπερχρεωμένα νοικοκυριά, πρόσθετες επιβαρύνσεις, πέραν των νομίμων, σε πιστωτικές κάρτες.
Η κατηγορία των δημόσιων υπηρεσιών αφορά παράπονα – καταγγελίες, για τις ΥΚΩ (Υπηρεσίες Κοινής Ωφέλειας), μέσω του λογαριασμού της Δ.Ε.Η., όσον αφορά τα μεγάλα ποσά, που χρεώνουν σε σχέση με τον λογαριασμό, τη μη έκδοση αποδείξεων από επιχειρήσεις, τα πλασματικά τ.μ. που επέβαλε ο Δήμος Θεσσαλονίκης, στον υπολογισμό των δημοτικών τελών, που εισπράττει μέσω της ΔΕΗ, προβλήματα με τις δημοτικές επιχειρήσεις, σε λογαριασμούς ύδρευσης, θέματα κακοτεχνιών, σε δρόμους, θέματα δημόσιας υγείας, παράπονα, για εξυπηρέτηση ασφαλισμένων, στις γραμμές του Ε.Ο.Π.Π.Υ.
Τα παράπονα, για τις ασφαλιστικές εταιρίες αφορούν, κυρίως, καθυστερήσεις, στην εξαγορά ασφαλιστήριων συμβολαίων, παράνομη παρακράτηση παλαιότητας αυτοκινήτου, σε αποζημιώσεις ατυχημάτων, μειώσεις αποζημιώσεων, σε συμβόλαια ακινήτων, κλείσιμο ασφαλιστικών εταιριών.
Οι καταγγελίες, για τα ινστιτούτα και τα γυμναστήρια, παρουσιάζουν μείωση τα τελευταία χρόνια. Κάποια ινστιτούτα, όμως, επιμένουν να μην εφαρμόζουν τη νομοθεσία και δημιουργούν σοβαρά προβλήματα.
Από το σύνολο των 3.879 περιπτώσεων, που ασχολήθηκε το ΚΕ.Π.ΚΑ., οι 590, ήταν καταγγελίες,
οι 1389, ερωτήματα και οι 1900, παράπονα.
Το σύνολο σχεδόν των καταγγελιών λύθηκε, προς όφελος των Καταναλωτών, μετά από παρέμβαση του ΚΕ.Π.ΚΑ. στους προμηθευτές. Πρέπει να επισημάνουμε ότι το ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι, ίσως, η μόνη Ένωση Καταναλωτών, η οποία παρεμβαίνει, στους προμηθευτές και διασφαλίζει τα δικαιώματα των καταναλωτών. Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός ότι προμηθευτές, που παραβαίνουν τους κανόνες, στις συναλλαγές τους, με τους καταναλωτές, υποχρεώνονται να εφαρμόσουν, στην πράξη, το δικαίωμα, για αποζημίωση των καταναλωτών, μετά από την παρέμβαση του ΚΕ.Π.ΚΑ.
Οι καταναλωτές – μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ. ωφελήθηκαν, με τη μεσολάβηση του ΚΕ.Π.ΚΑ., με το ποσό των 179.821,78 ευρώ. Αναλυτικά από:
Χρέη, που διαγράφηκαν, σε υπερχρεωμένα νοικοκυριά, με βάση αποφάσεις Ειρηνοδικείων: 117.064,60 ευρώ
Ακυρώσεις συμβολαίων ινστιτούτων αδυνατίσματος και γυμναστηρίων: 17.288,86 ευρώ
Αντικατάσταση ελαττωματικών προϊόντων: 15.239,88 ευρώ
Αποζημιώσεις, από υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος: 7.708,76 ευρώ
Επιστροφές από πληρωμένα τέλη β΄κατοικίας στην Χαλκιδική: 6.742,98
Αποζημιώσεις, από περιπτώσεις παραπλανητικών εμπορικών πρακτικών: 5.000,00 ευρώ
Αποζημιώσεις, από τουριστικές υπηρεσίες: 3.389,78 ευρώ
Επιστροφές χρεώσεων και ακυρώσεις συμβολαίων παρόχων τηλεπικοινωνιών: 2.855,28 ευρώ
Αντιλογισμούς χρεώσεων τραπεζών: 2.236,20 ευρώ
Αποζημιώσεις, από ασφαλιστικές υπηρεσίες: 1.504,08 ευρώ
Αποζημιώσεις, από κακή εξυπηρέτηση, από ελεύθερους επαγγελματίες: 454,00 ευρώ
Αποζημιώσεις, από επιχειρήσεις υγείας και περίθαλψης: 337,36 ευρώ
Ας δώσουμε την ευκαιρία στο ΚΕ.Π.ΚΑ. να ενισχύσει τις υποδομές του,
να διευρύνει τη λειτουργία του, για, ακόμα, καλύτερα αποτελέσματα,
ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ!
Ας γίνουμε όλοι μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ.
Ας δυναμώσουμε τη φωνή μας.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες και για την εγγραφή μας, ως μέλη, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333, ώρες 09:00 – 14:30.
Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα | |
Εκτύπωση σελίδας | |
Αποστολή σε φίλο |
Σχολιάστε: