Καμία διέξοδος από την κρίση για τους καταναλωτές όσο οι τράπεζες δεν αναθεωρούν την ανάλγητη συμπεριφορά τους
Όταν λίγο πριν τα Χριστούγεννα, η μία μετά την άλλη οι τράπεζες, υπό το βάρος των κοινωνικών πιέσεων, ανακοίνωναν «μέτρα» προκειμένου να «ανασάνουν» οι καταναλωτές, η ΕΚΠΟΙΖΩ έκανε λόγο για ανέξοδα πυροτεχνήματα. Πάγωμα των δόσεων έως ένα έτος, αναστολή πλειστηριασμών και μείωση του επιτοκίου στις κάρτες έως …1% ήταν τα βασικότερα «μέτρα» που είχαν ανακοινώσει τότε οι τράπεζες, προκειμένου να αντιμετωπίσουν με το μικρότερο δυνατό κόστος τη γενική κατακραυγή εναντίον τους.
Ελάχιστους μήνες μετά την έκρηξη της παγκόσμιας χρηματοπιστωτικής κρίσης, οι ελληνικές τράπεζες συμπεριφέρονται ως εάν να μην έχουν αντιληφθεί τις κοινωνικές συνέπειες της κρίσης. Η χιονοστιβάδα της υπερχρέωσης συνεχώς διογκώνεται, καθώς η ακαριαία μεταστροφή από τον υπερδανεισμό, χωρίς να πληρούνται στοιχειώδεις πιστοληπτικές προϋποθέσεις, στο κλείσιμο της πιστοδοτικής στρόφιγγας, έθεσε απότομο τέρμα στο μέχρι τώρα δοκιμασμένο αλλά σαθρό σύστημα της ανακύκλωσης των χρεών. Παράλληλα, οι χιλιάδες απολύσεις και η αύξηση της ανεργίας, οι αυξήσεις στα προϊόντα και το γεγονός ότι η Ελλάδα παραμένει σταθερά μια από τις ακριβότερες να ζήσεις χώρες της Ευρώπης, συμβάλλουν στη διατήρηση αυτού του φαύλου κύκλου. Καθώς τα χρέη των Ελλήνων καταναλωτών δε βρίσκουν πλέον διέξοδο σε νέες χρηματοδοτήσεις και επομένως συσσωρεύονται, καθίσταται επιτακτική η ανάγκη επαναπροσδιορισμού της στάσης των τραπεζών.
Κάτι που σε καμία περίπτωση δεν έχει συμβεί μέχρι στιγμής. Αντίθετα, οι τράπεζες, υπό την εγκληματική ανοχή της πολιτείας, εμφανίζουν μια εντελώς δύσκαμπτη στάση:
- Χαρακτηριστικό παράδειγμα της παραπάνω συμπεριφοράς είναι η υπόθεση μέλους της ΕΚΠΟΙΖΩ, ο οποίος έλαβε από την τράπεζα μια καθόλα συγκαταβατική απάντηση σε αίτημα διακανονισμού του, στην οποία η ίδια ανέφερε χαρακτηριστικά ότι σεβόμενη τη δύσκολη κατάστασή του είχε την επιθυμία να προχωρήσει σε επωφελή για αυτόν ρύθμιση των χρεών, παραπέμποντάς τον σε δικηγόρο – συνεργάτη της τράπεζας. Όταν ο εν λόγω καταναλωτής κάλεσε στον υποδεικνυόμενο τηλεφωνικό αριθμό, έλαβε ως απάντηση την πρόταση διακανονισμού της οφειλής των 24.000€ μέσω τριών δόσεων!
Αν μάλιστα συνυπολογίσουμε τη σταθερότητα και συνέπεια των τραπεζών στην άσκηση καταχρηστικών πρακτικών και στην περιφρόνηση νόμων και δικαστικών αποφάσεων, γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι τράπεζες δεν είναι μόνο εκτός τόπου και χρόνου αλλά αποτελούν τους κύριους παράγοντες διαμόρφωσης κλίματος ανασφάλειας και έντασης της κρίσης.
Η ΕΚΠΟΙΖΩ διαθέτει πλούσια εμπειρία στο θέμα της διαχείρισης της υπερχρέωσης, έχοντας χειριστεί εκατοντάδες σχετικές υποθέσεις μελών της. Γι’ αυτό το λόγο, κρίνει ως απαραίτητη για την αντιμετώπιση του φαινομένου της υπερχρέωσης και των κοινωνικο-οικονομικών συνεπειών της, τη λήψη μέτρων από την πολιτεία, όπως:
Σε κάθε περίπτωση πάντως, είναι εξαιρετικά κρίσιμο οι τράπεζες να αναθεωρήσουν την ανάλγητη στάση τους, εφαρμόζοντας στην πράξη τις αρχές της κοινωνικής ευθύνης και η πολιτεία, αντί να αρκείται σε ευχολόγια για μείωση των επιτοκίων, να ασκήσει ουσιαστικό έλεγχο και να δείξει πραγματικό και όχι προεκλογικό ενδιαφέρον για τους εκατομμύρια υπερχρεωμένους καταναλωτές.
Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα | |
Εκτύπωση σελίδας | |
Αποστολή σε φίλο |
Σχολιάστε: