To οχτάμηνο (Ιανουάριος – Αύγουστος) του 2009, το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών δέχθηκε 8.477 καταγγελίες – παράπονα Καταναλωτών. Η ποσοστιαία ανάλυση των παραπόνων – καταγγελιών είναι:
2009 | ||||
Α/Α | Κατηγορία | Αριθμός | Ποσοστά | |
1 | Παράπονα για ΦΑΓΕ | 1420 | 16,74 | |
2 | Υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος | 1532 | ||
Πάροχοι τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών | 923 | 10,89 | ||
ΕΥΑΘ | 232 | 2,74 | ||
Λοιπές υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος | 191 | 2,25 | ||
Φυσικό Αέριο | 186 | 2,19 | ||
3 | Ελαττωματικά προϊόντα-Εγγυήσεις | 1308 | 15,43 | |
4 | Τουριστικές υπηρεσίες | 732 | 8,64 | |
5 | Τραπεζικές Υπηρεσίες | 713 | 8,41 | |
6 | Φόρος Β Κατοικίας | 657 | 7,75 | |
7 | Κακή παροχή υπηρεσιών από ελεύθερους επαγγελματίες | 379 | 4,47 | |
8 | Δημόσιες υπηρεσίες - Υπηρεσίες ΟΤΑ | 340 | 4,01 | |
9 | Ασφαλιστικές υπηρεσίες | 209 | 2,47 | |
10 | Ινστιτούτα - Γυμναστήρια | 198 | 2,34 | |
11 | Ακατάλληλα τρόφιμα | 167 | 1,97 | |
12 | Αυξήσεις τιμών | 158 | 1,86 | |
13 | Παραπλανητική διαφήμιση | 146 | 1,72 | |
14 | Ενοίκια - Κοινόχρηστα | 138 | 1,63 | |
15 | Λοιπά | 98 | 1,16 | |
16 | Εκπτώσεις | 63 | 0,74 | |
17 | Σούπερμάρκετ | 61 | 0,72 | |
18 | Προκαταβολές | 48 | 0,57 | |
19 | Πωλήσεις εκτός εμπορικού καταστήματος | 42 | 0,50 | |
20 | Πωλήσεις από απόσταση | 39 | 0,46 | |
21 | Νοθεία καυσίμων | 29 | 0,34 | |
ΣΥΝΟΛΟ | 8477 | 100,00 |
Και στο α’ οχτάμηνο του 2009, τα σκήπτρα κρατά η κατηγορία, με τα ελαττωματικά προϊόντα και τις εγγυήσεις, με 1308 παράπονα – καταγγελίες. Με βάση τη νομοθεσία ο καταναλωτής μπορεί να επιλέξει, ανάμεσα στη διόρθωση, στην αντικατάσταση, στη μείωση τιμής και στην επιστροφή των χρημάτων του, από τον πωλητή, σε περίπτωση αγοράς ελαττωματικού προϊόντος. Δυστυχώς, οι πωλητές δεν επιτρέπουν, στον καταναλωτή να επιλέξει, αλλά του επιβάλλουν τη διόρθωση του προϊόντος. Επίσης, δεν εφαρμόζουν τη νομοθεσία, που προβλέπει ότι ελάττωμα, που παρουσιάστηκε, εντός 6 μηνών, από την αγορά, θεωρείται ότι προϋπήρχε.
Οι διαμαρτυρίες των καταναλωτών, κατά της πολιτικής της εταιρίας ΦΑΓΕ, συνεχίστηκαν και το β’ τετράμηνο του 2009. Βρίσκονται στην πρώτη θέση των καταγγελιών του ΚΕ.Π.ΚΑ. αλλά πρέπει να λάβουμε υπόψη μας ότι είναι μια έκτακτη δράση, που ανέλαβε το ΚΕ.Π.ΚΑ., μέσα στο 2009, με το μποϋκοτάζ, κατά της εταιρίας.
Τα παράπονα – καταγγελίες των καταναλωτών, για υπηρεσίες κοινωνικού ενδιαφέροντος ανέρχονται σε 1.532. Σε αυτές περιλαμβάνονται 923 για παρόχους τηλεπικοινωνιακών υπηρεσιών, 232 για ΕΥΑΘ, 186 για το φυσικό αέριο, και 191 παράπονα – καταγγελίες, που αφορούσαν παροχή ηλεκτρικού ρεύματος, νερού, σιδηροδρομικών και αστικών συγκοινωνιών, και ταχυδρομικών υπηρεσιών. Επισημαίνουμε ότι διαχωρίσαμε την κατηγορία ΕΥΑΘ, λόγω των πολλών παραπόνων και διαμαρτυριών, που δεχτήκαμε, για την ιδιωτικοποίηση του νερού Θεσσαλονίκης.
Η κατηγορία των παραπόνων, για τις τουριστικές υπηρεσίες χτύπησε «κόκκινο», εν μέσω καλοκαιριού και αμέσως μετά το καλοκαίρι, που γύρισαν οι καταναλωτές, από τις διακοπές τους. Ο αριθμός εκτινάχθηκε, στα 732 παράπονα - καταγγελίες. Τα παράπονα αφορούσαν, κατά κύριο λόγο, ξενοδοχεία και καταλύματα, αεροπορικές εταιρίες, ενοικιάσεις αυτοκινήτων, υπερβολικές χρεώσεις σε καφέ, ξαπλώστρες, σούπερ μάρκετ κ.λπ.
Τα 713 παράπονα - οι καταγγελίες των καταναλωτών, για τις τράπεζες, αφορούσαν παράνομες και καταχρηστικές χρεώσεις, που επιμένουν να επιβάλλουν οι τράπεζες, τα υπερβολικά υψηλά επιτόκια της καταναλωτικής πίστης, την άρνησή τους να μειώσουν τα επιτόκιά τους, σύμφωνα με τις μειώσεις των επιτοκίων Ε.Κ.Τ. και Euribor.
Το «Χαράτσι» της Χαλκιδικής απασχολεί, ακόμα, τους καταναλωτές αν και έχει, ήδη, καταργηθεί η επιβολή του, από το 2008 και μετά, χάρη στην αντίδραση του ΚΕ.Π.ΚΑ. Η προσφυγή του ΚΕ.Π.ΚΑ., στο Συμβούλιο της Επικρατείας, δε συζητήθηκε, επί της ουσίας, αλλά απορρίφθηκε, ως εκπρόθεσμη. Τώρα, βρισκόμαστε, σε αναμονή της συζήτησης της αίτησης αναίρεσης του Γενικού Επιτρόπου των Διοικητικών Δικαστηρίων, τον Ιανουάριο του 2010. Όμως, έχει, ήδη, κερδιθεί ατομική προσφυγή μέλους του ΚΕ.Π.ΚΑ., στα Διοικητικά Δικαστήρια, για την περίοδο 2001-2007 και έπονται και άλλες.
Τα 379 παράπονα - καταγγελίες, για τους ελεύθερους επαγγελματίες, αφορούσαν αθέτηση υποχρεώσεων από ηλεκτρολόγους, υδραυλικούς, βαφείς κ.λπ. Οι καταναλωτές πρέπει να ζητούν αναλυτική προσφορά, πριν αναθέσουν οποιαδήποτε εργασία κατασκευής ή συντήρησης και να καταρτίζουν ειδική γραπτή συμφωνία. Επίσης, πρέπει να ζητούν αποδείξεις, για όλα τα χρήματα, που καταβάλλουν (προκαταβολές, τμηματικές πληρωμές, εξόφληση).
Ο αριθμός των παραπόνων - καταγγελιών για τις Δημόσιες Υπηρεσίες – ΟΤΑ παρουσιάζει σημαντική αύξηση (340 παράπονα – καταγγελίες) αφορούσε, κατά κύριο λόγο, την παράνομη και αντισυνταγματική επιβολή της έκτακτης εισφοράς, στα εισοδήματα, άνω των 60.000 ευρώ.
Τα 209 παράπονα - καταγγελίες, για τις ασφαλιστικές αφορούσαν, κυρίως, μακροχρόνιες καθυστερήσεις, στην εξαγορά ασφαλιστήριων συμβολαίων και παράνομη κατακράτηση παλαιότητας αυτοκινήτου, από αποζημιώσεις.
Τα 198 παράπονα - καταγγελίες, για τα ινστιτούτα – γυμναστήρια, αφορούσαν την άρνηση των εταιριών να εφαρμόσουν τη νομοθεσία, για υπαναχώρηση ή/και ακύρωση προγραμμάτων. Το σύνολο σχεδόν των καταγγελιών λύθηκε, προς όφελος των Καταναλωτών, μετά από παρέμβαση του ΚΕ.Π.ΚΑ. στους προμηθευτές. Πρέπει να επισημάνουμε ότι το ΚΕ.Π.ΚΑ. είναι, ίσως, η μόνη Ένωση Καταναλωτών, η οποία παρεμβαίνει, στους προμηθευτές και διασφαλίζει τα δικαιώματα των Καταναλωτών. Είναι πραγματικά αξιοσημείωτο το γεγονός ότι προμηθευτές παραβαίνουν τους κανόνες, στις συναλλαγές τους, με τους Καταναλωτές, υποχρεώνονται να εφαρμόσουν, στην πράξη, το δικαίωμα, για αποζημίωση των Καταναλωτών, μετά από την παρέμβαση του ΚΕ.Π.ΚΑ.
Οι Καταναλωτές – μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ. ωφελήθηκαν, με τη μεσολάβηση του ΚΕ.Π.ΚΑ., με το ποσό των 260.644,86 ευρώ.
Αναλυτικά από:
Αντικατάσταση ελαττωματικών προϊόντων: 102.577,80 ευρώ
Ασφαλιστικές εταιρείες: 81.273,18 ευρώ
Ακυρώσεις συμβολαίων ινστιτούτων αδυνατίσματος και γυμναστηρίων: 41.287,38 ευρώ
Αποζημιώσεις από Τουριστικές Υπηρεσίες: 10.114,00 ευρώ
Επιστροφές χρεώσεων και ακυρώσεις συμβολαίων παρόχων τηλεπικοινωνιών: 6.708,74 ευρώ
Αποζημιώσεις για κακή εξυπηρέτηση από ελεύθερους επαγγελματίες: 6.040,00 ευρώ
Επιστροφές προκαταβολών: 4.692,00 ευρώ
Αποζημιώσεις, από παρόχους υπηρεσιών κοινωνικού ενδιαφέροντος: 4.488,76 ευρώ
Αντιλογισμούς χρεώσεων Τραπεζών: 3.119,40 ευρώ
Ακυρώσεις συμβάσεων πωλήσεων από απόσταση: 343,60 ευρώ
Ας δώσουμε την ευκαιρία στο ΚΕ.Π.ΚΑ. να ενισχύσει τις υποδομές του, να διευρύνει τη λειτουργία του, για, ακόμα, καλύτερα αποτελέσματα, ΕΙΝΑΙ ΣΤΟ ΧΕΡΙ ΜΑΣ!
Ας γίνουμε όλοι μέλη του ΚΕ.Π.ΚΑ.
Ας δυναμώσουμε τη φωνή μας.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες και για την εγγραφή μας, ως μέλη, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., τηλ. 2310-233333, ώρες 09:00 – 14:30.
Δείτε άλλα άρθρα του αποστολέα | |
Εκτύπωση σελίδας | |
Αποστολή σε φίλο |
Σχολιάστε: