Αποστολέας: |
|
Η Εμπέδωση και Επέκταση των Καινοτόμων Πρακτικών στο Σχολείο. | |
Ποιες είναι οι προϋποθέσεις για τη βιωσιμότητα και την εξέλιξη της καινοτομίας στο σχολείο και πώς μπορούν τα καινοτόμα σχολεία να αποτελέσουν φορείς διάχυσης και ανάπτυξης της καινοτομίας μέσα στο ελληνικό σύστημα εκπαίδευσης; Εκπαιδευτικοί, στελέχη της εκπαίδευσης και εκπρόσωποι της ακαδημαϊκής κοινότητας θα έχουν την ευκαιρία να αναπτύξουν τα ζητήματα αυτά στη "Συνάντηση Εμπέδωσης και Επέκτασης Καινοτόμων Πρακτικών" που διοργάνωνει το Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας (ΔΣΚ)* την Παρασκευή 13 Μαϊου 2011 και ώρα 4:00 μ.μ. στην Αίθουσα του Διοικητικού Συμβουλίου του Δήμου Ρεθύμνης (Λ. Κουντουριώτη 80). Ο Αντιδήμαρχος Ρεθύμνου, Υπεύθυνος για θέματα Παιδείας, κ. Γεώργιος Γεωργαλής θα απευθύνει χαιρετισμό κατά την έναρξη της Συνάντησης, στην οποία θα συμμετάσχουν σχολεία- μέλη του Δικτύου από τους Νομούς Ρεθύμνης, Χανίων και Ηρακλείου, τα οποία παρακολουθούν ή έχουν ήδη ολοκληρώσει το τριετές επιμορφωτικό πρόγραμμα Ανάπτυξης της Σχολικής Μονάδας κατά την περίοδο 2007-2010. Η εκδήλωση επίσης απευθύνεται σε όλους τους εκπαιδευτικούς σχολείων του Νομού Ρεθύμνης και σε στελέχη της Περιφερειακής Διεύθυνσης Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης Κρήτης. Οι συμμετέχοντες στο πρόγραμμα του ΔΣΚ εκπαιδευτικοί υποστηρίζονται, ώστε να αναπτύσσουν και να εφαρμόζουν διαδικασίες και πρακτικές που ευνοούν την καινοτομία, στοχεύουν στη δημιουργική και πιο αποτελεσματική μάθηση, στη συνεργασία εκπαιδευτικών, μαθητών και γονέων, στο άνοιγμα του σχολείου στην κοινωνία αλλά και στην ενίσχυση της οργανωτικής επάρκειάς του. Έτσι, με τη διοργάνωση της Συνάντησης επιδιώκεται η περαιτέρω ενίσχυση της καινοτόμου πορείας των σχολείων αυτών μετά την ολοκλήρωση των τριών κύκλων του επιμορφωτικού προγράμματος, ώστε τα ίδια πλέον να είναι σε θέση να αναλαμβάνουν πρωτοβουλίες για καινοτόμες δράσεις, αλλά και η ανάδειξη του ρόλου τους ως σχολείων-φάρων καινοτομίας στην τοπική σχολική κοινότητα. Στο διάλογο για την προσέγγιση των ζητημάτων αυτών, θα αξιοποιηθούν τα βασικά συμπεράσματα από την επιστημονική αξιολόγηση της τριετούς πορείας του Δικτύου που εκπονήθηκε υπό την επιστημονική επίβλεψη του Καθ. Γ. Κουζέλη και της Καθ. Δήμητρας Μακρυνιώτη. Επιπλέον, εκπαιδευτικοί του Δημοτικού Σχολείου του Άδελε θα παρουσιάσουν τις καινοτόμες εκπαιδευτικές δράσεις που έχουν αναπτύξει στο πλαίσιο της συμετοχής τους στο Δίκτυο, ενώ εκπαιδευτικοί των συμμετεχόντων σχολείων, μαζί με επιμορφωτές του Δικτύου, θα έχουν την ευκαιρία να ανταλλάξουν δια ζώσης τις εμπειρίες τους από τη συμμετοχή τους στο πρόγραμμα, να διερευνήσουν και να σχεδιάσουν την περαιτέρω επέκταση της καινοτόμου πορείας τους μετά την ολοκλήρωση των τριών κύκλων του επιμορφωτικού προγράμματος. Προς αυτή την κατεύθυνση, μεταξύ άλλων, το ΔΣΚ με την υποστήριξη ομάδας ειδικών συνεργαζόμενων επιστημόνων έχει αναπτύξει και προσφέρει στα μέλη του εργαλεία αυτοαξιολόγησης και αποτίμησης, για την ανάπτυξη τόσο του ίδιου του εκπαιδευτικού όσο και της σχολικής μονάδας. Τα εργαλεία αυτά καλούνται να αξιοποιήσουν τα μέλη του Δικτύου προς όφελος της συνεχούς βελτίωσης της ποιότητας του εκπαιδευτικού έργου. Στην εκδήλωση θα παρουσιαστούν επιπλέον τα νέα καινοτόμα προγράμματα που αναπτύσσονται στο πλαίσιο του ΔΣΚ κατά την τρέχουσα αλλά και για την επόμενη σχολική χρονιά . Ειδικότερα θα εστιάσουν στην ανάδειξη και διάχυση νέων μορφών εκπαίδευσης στις Φυσικές Επιστήμες, στη γόνιμη αξιοποίηση των Νέων Τεχνολογιών στην Εκπαίδευση, και στον επαγγελματικό προσανατολισμό σε συνδυασμό με την καλλιέργεια της επιχειρηματικότητας, ως μιας από τις βασικές ικανότητες που θα πρέπει να αναπτύσσονται στη σχολική εκπαίδευση. Πρόκειται για εκπαιδευτικά προγράμματα που δημιουργούν προοπτικές στα μέλη του Δικτύου για διεθνείς συνεργασίες, ενώ στους επόμενους στόχους του ΔΣΚ είναι και η ενεργός συνεργασία εκπαιδευτικών και μαθητών με πανεπιστήμια και άλλους φορείς έρευνας και γνώσης. Αρωγοί στην υλοποίηση των νέων αυτών προγραμμάτων είναι το AMGEN Foundation (χορηγός του Προγράμματος “Μάθηση και Φυσικές Επιστήμες), το Πανεπιστήμιο Πειραιώς, η Microsoft Ελλάς και η Intel Eλλάς (συνεργάτες/ υποστηρικτές του προγράμματος “Μάθηση και Τεχνολογία) Επόμενη περιφερειακή συνάντηση του ΔΣΚ θα πραγματοποιηθεί στη Θεσσαλονίκη την Παρασκευή 20 Μαΐου. (*) Το Δίκτυο Σχολικής Καινοτομίας Το ΔΣΚ είναι αποτέλεσμα της Μορφωτικής Πρωτοβουλίας, η οποία συγκροτήθηκε από το Ίδρυμα Ευγενίδου, το Ίδρυμα Ιωάννου Φ. Κωστοπούλου, το Ίδρυμα Λαμπράκη, το Ίδρυμα Α. Γ. Λεβέντη, το Μορφωτικό Ίδρυμα της Εθνικής Τράπεζας, το Ίδρυμα Μποδoσάκη, το Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος και το Κοινωφελές Ίδρυμα Αλέξανδρος Σ. Ωνάσης, κατά την περίοδο 2006-10. Το Δίκτυο διανύει πλέον την 4η χρονιά της εφαρμογής του με τη συνεργασία του Υπ. Παιδείας, θέτοντας τις βάσεις για τη μακροπρόθεσμη βιωσιμότητα και επέκτασή του, ώστε να ωφελήσει το σύνολο της εκπαιδευτικής και μαθητικής κοινότητας της χώρας. Ήδη έχει δημιουργηθεί μια δυναμική κοινότητα συνεργασίας 150 σχολείων, και περισσότερων από 600 εκπαιδευτικών, που μπορούν να αποτελέσουν έναν πυρήνα σταδιακής επέκτασης κατά τους προγραμματισμούς του Υπουργείου. Όπως έχει διαπιστωθεί από την εξωτερική αξιολόγηση της τριετούς πιλοτικής πορείας του ΔΣΚ, πρόκειται για ένα εγχείρημα που συμπλέει με τις αρχές που διέπουν το «Νέο Σχολείο» και έχει προταθεί η δυνατότητα διεύρυνσης και αξιοποίησής του ως ενός έγκυρου παραδείγματος εφαρμογής καινοτόμων εκπαιδευτικών δράσεων. | |