Print
Αποστολέας:

 
Οι κινούμενοι στόχοι του Κρατικού Προϋπολογισμού της λιτότητας

Την θέση του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Προσαρμογής 2013-2016 πήρε με την σειρά του ο Κρατικός Προϋπολογισμός του 2013 για ψήφιση στο Ελληνικό Κοινοβούλιο. Η εισηγητική έκθεση προβλέπει μέτρα συνολικού ύψους σχεδόν 11 δισ. ευρώ, εκ των οποίων τα 9 δισ. περίπου αφορούν τον τομέα των δαπανών και τα 2 δισ. των εσόδων. Οι εκτιμήσεις για την ύφεση και την ανεργία διαμορφώθηκαν σε 4,5% και 22,8% αντίστοιχα, αναθεωρημένες επί τα χείρω σε σχέση με το Προσχέδιο του Προϋπολογισμού. Επίσης, σε χειρότερο επίπεδο εκτιμάται ο στόχος για το έλλειμμα στο 5,2% του ΑΕΠ (9,4 δισ. ευρώ) από 6,6% ή 12,9 δισ. φέτος. Παράλληλα, προβλέπεται συρρίκνωση της ιδιωτικής κατανάλωσης κατά 7%, εξαιτίας της υψηλής ανεργίας και της μείωσης του διαθέσιμου εισοδήματος, ενώ της δημόσιας κατά 7,2%.

Η εκτίμηση για τη φετινή ύφεση κυμαίνεται στο 6,5%, ενώ το 2013 θα είναι το έκτο συνεχόμενο έτος συρρίκνωσης της ελληνικής οικονομίας, η οποία έχει απολέσει από το 2007 το 1/4 της αξίας της. Ο στόχος για το πρωτογενές πλεόνασμα, δηλαδή το καθαρό πλεόνασμα, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται η εξυπηρέτηση των τόκων του δημόσιου χρέους,  υπολογίζεται στο 0,4% του ΑΕΠ (748 εκατ. ευρώ) έναντι αρχικού στόχου 1,1%. Το δημόσιο χρέος αναμένεται να ανέλθει στο 189,1% του ΑΕΠ (346,2 δισ. ευρώ) από 175,6% φέτος (340,6 δισ. ευρώ) αυξημένο σε σχέση με την πρόβλεψη του προσχεδίου (179,3%) και βέβαια παρά το κούρεμα του PSI. Οι πόροι του Προγράμματος Δημοσίων Επενδύσεων (ΠΔΕ) ανέρχονται σε 6,85 εκατ. ευρώ, όπως και πέρυσι.

Σημειώνεται πως το βαρύτερο πακέτο μέτρων στηρίζεται  σε νέα φορολογικά έσοδα αλλά κυρίως στις περικοπές των δαπανών και κατά κύριο λόγο στις μειώσεις του κόστους: της μισθοδοσίας, των συντάξεων, των παροχών του εφάπαξ, της κατάργησης του ΕΚΑΣ, των κοινωνικών επιδομάτων, της υγειονομικής περίθαλψης, της άμυνας και της εκπαίδευσης.

Έντονο, όμως, προβληματισμό και ανησυχία για την πιθανότητα επίτευξης  των στόχων αποτελούν για την ΕΣΕΕ τα παρακάτω 13 σημεία:

• Η πρόβλεψη για ύφεση ύψους 4,5% του ΑΕΠ όταν το 2013 αναμένονται μέτρα ύψους 11 δισ. ευρώ, βασιζόμενα κυρίως στις περικοπές, ενώ το σύνολο των επενδύσεων στην οικονομία αναμένεται να μειωθεί κατά 3,7%.
• Η πρόβλεψη για ανεργία της τάξης μόλις του 22,8% για το 2013 όταν ήδη, η ανεργία έχει διαμορφωθεί στο 25,4% το γ´ τρίμηνο του 2012.
• Τα δημοσιονομικά μέτρα λιτότητας και η επακόλουθη ύφεση θα πλήξουν την ελληνική οικονομία για έκτη συνεχή χρόνια, ενώ δεν φαίνονται ικανά να αποτρέψουν την περαιτέρω αύξηση του Δημόσιου χρέους, είτε ως απόλυτο μέγεθος είτε ως ποσοστό του ΑΕΠ.
• Η ρευστότητα στην αγορά που έχει περιοριστεί σημαντικά εξαιτίας της στροφής των νοικοκυριών και των επιχειρήσεων στις καταθέσεις τους, προκειμένου να καλύψουν καταναλωτικές ή λειτουργικές δαπάνες, στη συνεχώς αυξανόμενη δυσκολία εύρεσης χρηματοδότησης.
• Η αυξημένη αβεβαιότητα των αποταμιευτών, η οποία συνεχίζει να οδηγεί στη μετακίνηση ή διατήρηση αποταμιευτικών κεφαλαίων σε τράπεζες του εξωτερικού.
• Οι αυξανόμενες οφειλές του Δημοσίου ύψους 8,3 δις προς τις επιχειρήσεις αργούν είτε να συμψηφισθούν είτε να καταβληθούν σε δόσεις.
• Ο στόχος για φορολογικά έσοδα ύψους 24,2% του ΑΕΠ το 2013 έναντι 23,5% το 2012 με δεδομένη την αδυναμία ανταπόκρισης των φορολογουμένων χαρακτηρίζεται ως υπερβολικός.
• Οι εκτιμήσεις επιβολής υψηλής φορολογίας σε συνθήκες μεγάλης ύφεσης και κυρίως η εξαιρετικά αμφίβολη είσπραξή τους, όταν οι ληξιπρόθεσμες οφειλές για το 2012 εκτινάχθηκαν στα 10,2 δις.
• Ο αρνητικός ρυθμός μεταβολής του ΔΤΚ (αποπληθωρισμός) της τάξης του 0,8% παρά την  εξίσωση του ειδικού φόρου κατανάλωσης θέρμανσης και πετρελαίου κίνησης. Η πτώση βέβαια της ζήτησης και του διαθέσιμου εισοδήματος θα συγκρατήσει τον πληθωρισμό σε χαμηλά επίπεδα.
• Η μείωση των εισαγωγών κατά 5,2% και η αύξηση των εξαγωγών κατά 2,6% αξιολογείται καταρχάς ως θετική εξέλιξη, αλλά μειώνει την φορολογητέα ύλη.
• Τα έσοδα από την πώληση μετοχών των ΔΕΚΟ και κρατικής περιουσίας εκτιμώνται σε περίπου 2,6 δισ. ευρώ, όταν η πραγματική τους αποτίμηση είναι υψηλότερη.
• Παρά τα περιοριστικά μέτρα, την ύφεση για έκτο χρόνο, τις μεταρρυθμίσεις στα εργασιακά, το κόστος δανεισμού στις αγορές για την ελληνική οικονομία εξακολουθεί να παραμένει απαγορευτικό.
• Το κλίμα έλλειψης εμπιστοσύνης θα συντηρηθεί και θα συνεχίσει να ταλαιπωρεί τις συναλλαγές των Ελλήνων με το εξωτερικό και να αποτρέπει τις προσδοκώμενες τοποθετήσεις ξένων επενδυτών στη χώρα.

Η κύρωση ενός ακόμα «Προϋπολογισμού Λιτότητας» οφείλεται στην απαίτηση της Τρόικας να συμπεριληφθούν σε αυτόν τα "μέτρα της δόσης" ως προαπαιτούμενο για την εκταμίευση της επόμενης δόσης, η οποία όμως φαίνεται με διάφορες δικαιολογίες να καθυστερεί και πάλι.

Η άποψη της ΕΣΕΕ είναι πως ο προϋπολογισμός για το 2013 εμπεριέχει από τα πλέον σκληρά δημοσιονομικά μέτρα των τελευταίων ετών και η επαλήθευση των "κινούμενων στόχων" του αξιολογείται ως εξαιρετικά δύσκολη. Είναι δε πολύ πιθανόν να κατατεθεί συμπληρωματικός προϋπολογισμός στο τέλος του πρώτου τριμήνου του 2013 εάν αποδειχθεί ότι οι προβλέψεις δεν επαληθεύονται.

Η πολυπόθητη ανάπτυξη δεν πρόκειται να εμφανιστεί στην Ελλάδα ούτε το 2013, αλλά τουλάχιστον ελπίζουμε μετά την ψήφιση του Πολυνομοσχεδίου και του Προϋπολογισμού τουλάχιστον να εκταμιευτούν τα περίπου 40 δις των ήδη καθυστερημένων δόσεων, ώστε να μπορεί να υπάρξει επόμενη ημέρα και επόμενη χρονιά για την Ελλάδα στην Ευρωζώνη.

Η ΕΣΕΕ έχει εδώ και καιρό επισημάνει, όπως άλλωστε και σε κάθε προϋπολογισμό τα τελευταία χρόνια, τη δυσκολία επίτευξης των στόχων καθώς και τους κινδύνους που απορρέουν από την αναγκαστική "στάση πληρωμών" των Ελλήνων φορολογουμένων.

Το ελληνικό εμπόριο θα συνεχίσει να υποστηρίζει σταθερά τη δημιουργία νέου συντελεστή κεφαλαίου, φυσικού και ανθρώπινου, ως τη μόνη, μακροχρόνια και αξιοπρεπή διέξοδο ανάπτυξης που θα οδηγήσει στην διατήρηση της απασχόλησης και της μικρομεσαίας ελληνικής επιχείρησης.


Rethimno.gr - Το Ρέθυμνο e-λεκτρονικά!