Αποστολέας: Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών ΚΕ.Π.ΚΑ. |
|
Δ.Τ.: Αθέμιτοι όροι σε συμβάσεις αεροπορικών εταιριών | |
Η Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC) απέστειλε, στον κ. Tony Tyler, Διευθύνοντα Σύμβουλο της Διεθνούς Ένωσης Αεροπορικών Μεταφορών (IATA), την παρακάτω επιστολή: “Σας γράφουμε, εξ ονόματος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Ενώσεων Καταναλωτών (BEUC), αναφορικά με συγκεκριμένους όρους, που αναγράφονται, στις συμβάσεις αεροπορικών μεταφορών και για τους οποίους Ευρωπαϊκές Αεροπορικές Εταιρίες έχουν καταδικαστεί, σε μια σειρά αποφάσεων των εθνικών δικαστηρίων, οι οποίες κρίνουν αθέμιτους (καταχρηστικούς) ορισμένους όρους και προϋποθέσεις των συμβάσεων των εταιριών, με τους επιβάτες. Η αύξηση των καταχρηστικών όρων, στις συμβάσεις αεροπορικών μεταφορών, είναι ένα ζήτημα, που προκαλεί αυξανόμενη ανησυχία, στις οργανώσεις των καταναλωτών, σε όλη την ΕΕ. Τα τελευταία χρόνια, πολλά από τα μέλη μας, σε εθνικό επίπεδο (συμπεριλαμβανομένων Test-Achats/Test- Aankoop, στο Βέλγιο, DECO, στην Πορτογαλία, OCU, στην Ισπανία, UFC-Que Choisir, στη Γαλλία, VZBV, στη Γερμανία και VKI, στην Αυστρία) έχουν ασκήσει αγωγές, κατά μεγάλων ευρωπαϊκών αεροπορικών εταιρειών (συμπεριλαμβανομένων των Brussels Airlines, Iberia, Air France, TAP, Vueling, Ryanair και EasyJet). Ως αποτέλεσμα των ενεργειών αυτών, πολλοί όροι και προϋποθέσεις, που επανειλημμένα, χρησιμοποιούνται, τόσο από αεροπορικές εταιρείες - μέλη σας όσο και από άλλες αεροπορικές εταιρίες, έχουν κηρυχθεί καταχρηστικοί, από Εθνικά Δικαστήρια. Η BEUC σημειώνει ότι ένας σημαντικός αριθμός των όρων, που εξετάστηκαν και κρίθηκαν καταχρηστικοί, από διάφορα Δικαστήρια, βασίζονται στο έγγραφο Προτεινόμενη Πρακτική 1724 της ΙΑΤΑ (ΙΑΤΑ RP 1724). Το γεγονός ότι το κορυφαίο διεθνές όργανο εκπροσώπησης του κλάδου των αερομεταφορών συνιστά τη χρήση όρων, που κρίθηκαν νομικά αθέμιτοι, σε πολλές ευρωπαϊκές χώρες, στις συμβάσεις των επιβατών, αποτελεί σημαντική ανησυχία, για εμάς. Παρακάτω θα βρείτε μια λίστα, με τους συμβατικούς όρους, που συνιστώνται από την IATA, οι οποίοι, υπό το φως της πρόσφατης νομολογίας, είναι οι πιο προβληματικοί, για τους Ευρωπαίους καταναλωτές. Θα πρέπει να σημειωθεί ότι ορισμένες, από τις αποφάσεις, που αναφέρονται, παρακάτω, δεν έχουν, ακόμη, αποκτήσει ισχύ δεδικασμένου. Επίσης, αναφέρονται και άλλες προβληματικές ρήτρες, οι οποίες δεν θα πρέπει να επιτρέπονται, σε συμβάσεις αεροπορικών μεταφορών.
Συμφωνίες κοινού κωδικού, χωρίς τη συγκατάθεση του επιβάτη
Χρήση του όρου "μη εμφάνισης"
Υποχρέωση των επιβατών να επιβεβαιώσουν κρατήσεις Επιπλέον, τα εθνικά δικαστήρια έχουν κρίνει, ως καταχρηστικούς και άλλους όρους, που βασίζονται στην ΙΑΤΑ RP 1724 και που χρησιμοποιούνται, από αεροπορικές εταιρείες, που δεν είναι μέλη της ΙΑΤΑ, αλλά και από ορισμένα μέλη της ΙΑΤΑ. Οι όροι, που αναφέρονται, παρακάτω, έχουν κηρυχθεί καταχρηστικοί, από διάφορα εθνικά δικαστήρια της ΕΕ.
Άρνηση δικαιώματος επιστροφής χρημάτων, σε περίπτωση ανωτέρας βίας
Η αποποίηση της ευθύνης του μεταφορέα για τη μη συμμόρφωση με το χρονοδιάγραμμα
Η αποποίηση της ευθύνης σε περίπτωση θανάτου ή ασθένειας.
Απαγόρευση να περιέχονται ορισμένα αντικείμενα, στις αποσκευές, που παραδίδονται και αποποίηση της ευθύνης της αεροπορικής εταιρείας για τα αντικείμενα αυτά
Μη αυτόματη επιστροφή των (μη οφειλόμενων) φόρων
Αύξηση της τιμής μετά την κράτηση
Η έλλειψη διαφάνειας, προσβασιμότητας και σαφήνειας των όρων της σύμβασης Η έλλειψη σαφήνειας, στους όρους της σύμβασης αεροπορικής εταιρείας, εμποδίζει τους καταναλωτές / επιβάτες να λάβουν ενημερωμένες αποφάσεις και μπορεί να προκαλέσει ζημία, στους καταναλωτές, από πολλές απόψεις. Ως εκ τούτου, προτείνουμε αυτό το ζήτημα να αντιμετωπιστεί, από την ΙΑΤΑ, η οποία πρέπει να υποχρεώνει τις εταιρείες - μέλη της να παρουσιάζουν, σαφείς και διαφανείς όρους, στους επιβάτες.
Μη δυνατότητα μεταβίβασης των εισιτηρίων Η BEUC θεωρεί ότι αυτή η απαγόρευση είναι και άδικη, καθώς η αεροπορική εταιρεία μπορεί να μεταφέρει τη σύμβαση, σε άλλο φορέα (με κοινό κωδικό), και μεροληπτική καθώς οι ταξιδιώτες οργανωμένων ταξιδιών έχουν το δικαίωμα να μεταβιβάσουν το ταξίδι, που αγόρασαν, υπό ορισμένες προϋποθέσεις, σε άλλον ταξιδιώτη. Πιστεύουμε, λοιπόν, ότι ο όρος αυτός θα πρέπει να απαγορευτεί, στις συμβάσεις αεροπορικών εταιρειών και επιβατών. Αναμένουμε την απάντησή σας, όσον αφορά τις απόψεις σας, για τον αντίκτυπο αυτών των αποφάσεων και άλλης σχετικής νομολογίας, στη δική σας πολιτική και στις συστάσεις σας, προς τις αεροπορικές εταιρίες καθώς και πώς σκοπεύετε να διασφαλιστεί ότι, στο εγγύς μέλλον, οι Ευρωπαίοι καταναλωτές δε θα υποφέρουν, από καταχρηστικές ρήτρες συμβάσεων, οι οποίες βασίζονται, στις δικές σας συστάσεις. Σας ενημερώνουμε ότι, λόγω του ισχυρού δημόσιου ενδιαφέροντος των Ευρωπαίων καταναλωτών, για αυτό το θέμα, η παρούσα επιστολή θα δημοσιευθεί.” Το ΚΕ.Π.ΚΑ. συμφωνεί με τις απόψεις και τα αιτήματα της BEUC και ζητά, από τις αεροπορικές εταιρίες, να σταματήσουν καταχρηστικούς όρους και αθέμιτες πρακτικές. Όμως, επειδή πιστεύουμε ότι οι εταιρίες δε συμμορφώνονται, με συστάσεις, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή πρέπει να περιλάβει, στην επικείμενη αναμόρφωση της Ευρωπαϊκής νομοθεσίας, τις αποφάσεις των δικαστηρίων, ώστε να προστατέψει, όπως πρέπει τους επιβάτες.
Για καταγγελίες ή περισσότερες πληροφορίες, ας απευθυνθούμε στο ΚΕ.Π.ΚΑ., | |