Print
Αποστολέας:
Μαρινάκης Γιώργος
 
Κύκλος Ανοιχτών Διαλέξεων Παρέμβασης και Προβληματισμού
Με μία εξαιρετικά ενδιαφέρουσα ομιλία , στη διάρκεια της οποία θα γίνει και μία αποκάλυψη για πασίγνωστο καλλιτέχνη που έπασχε από λέπρα και πως αντιμετωπίστηκε η περίπτωσή του, συνεχίζεται ο Κύκλος Ανοιχτών Διαλέξεων Παρέμβασης και Προβληματισμού που συνδιοργανώνουν το Δίκτυο Εθελοντών του Δήμου Ρεθύμνης, η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Κρήτης και ο Δήμος Ρεθύμνης. Την ερχόμενη Δευτέρα 16 Φεβρουαρίου 2009, στις 8 το βράδυ στην αιθ. Δ.Σ. η κα Κέλη Δασκαλά, Διδάσκουσα Νεοελληνικής φιλολογίας στο Τμήμα Φιλολογίας του Π.Κ, θα μιλήσει για  «Μια νόσο και μια νήσο».
 
 Σύμφωνα με το εισαγωγικό σημείωμα της ίδιας: «Πρόσφατη είναι ακόμη η τεράστια εκδοτική επιτυχία του μυθιστορήματος της Βικτόριας Χίσλοπ, Το νησί (2005), με θέμα τη ζωή των χανσενικών στην Σπιναλόγκα στη δεκαετία του 1940. Ωστόσο η αναπάντεχη αυτή αναβίωση του ενδιαφέροντος της λογοτεχνίας για τη λέπρα αποτελεί την κορύφωση μιας μακράς πορείας λογοτεχνικών κειμένων που αναφέρονται στην νόσο του Χάνσεν. Από την εποχή την Βίβλου μέχρι τις μέρες μας δεν είναι λίγοι οι καλλιτέχνες που θέλησαν να μιλήσουν με τα κείμενά τους για μια νόσο, η οποία για μεγάλο χρονικό διάστημα υπήρξε (και σε μερικές περιπτώσεις εξακολουθεί να είναι) η ασθένεια για την οποία δεν μιλάς, την οποία δεν ονομάζεις.
 
Εξαιτίας των εξωτερικών της συμπτωμάτων (στίγματα, απώλεια των άκρων, πέσιμο αυτιών, μύτης ή χεριών) συνδέθηκε με εικόνες απώθησης και φρίκης, σήμαινε κάτι το αηδιαστικό, το αποτρόπαιο, αλλά κυρίως κάτι το ανήθικο. Η λέπρα αντιμετωπίστηκε σαν τιμωρία του θεού, που πέφτει στα κεφάλια των διεφθαρμένων και αμαρτωλών. Δημιουργήθηκε έτσι το στίγμα της λέπρας, το οποίο εξέφραζε τον ανθρώπινο φόβο, όχι μόνο για τη βιολογική, αλλά και την ηθική μετάδοσή της –προπαντός τη δεύτερη.
     
Οι μεταφορές της λέπρας στη ζωή, αλλά και την τέχνη, αποτελούν μια αποκαλυπτική περιπλάνηση στον χρόνο και τις αντιλήψεις διαφορετικών εποχών. Ειδικότερα το πώς έλληνες συγγραφείς, όπως για παράδειγμα η Γαλάτεια Καζαντζάκη, ο Θέμος Κορνάρος ή ο Γουλιέλμος Άμποτ, επιλέγουν να μιλήσουν και το τι επιλέγουν να πουν, πούεν ολίγοις επικεντρώνουν το ενδιαφέρον τους, πώς αρνούνται ή υιοθετούν την κυρίαρχη αισθητική ή ιδεολογία της εποχής τους, και πώς παρουσιάζουν τον τόπο με τον οποίο η λέπρα κατεξοχήν συνδυάστηκε στην ελληνική επικράτεια, την νήσο Σπιναλόγκα? όλα αυτά αποτελούν τον κορμό των ζητημάτων που θέτει και στα οποία φιλοδοξεί να απαντήσει η παρούσα ανακοίνωση».

Rethimno.gr - Το Ρέθυμνο e-λεκτρονικά!