Οι συγκοινωνίες μέσω του σιδηροδρόμου, στην Ελλάδα, διενεργούνται, αποκλειστικά από τον Ο.Σ.Ε., ο οποίος είναι δημόσια επιχείρηση και η λειτουργία του διέπεται, από νομοθετικό πλαίσιο. Ο Ο.Σ.Ε. εξέδωσε χάρτη υποχρεώσεων προς τον καταναλωτή, στον οποίο περιγράφονται οι δραστηριότητες του οργανισμού και γίνεται αναφορά, στα δικαιώματα του Σιδηροδρόμου και των Επιβατών.
- Το εισιτήριο, που αγοράζουμε, αποτελεί τη σύμβαση μεταφοράς, ανάμεσα, στον επιβάτη και στον Ο.Σ.Ε.
- Εάν χάσουμε το εισιτήριό μας, δε μπορούμε ούτε να ταξιδέψουμε, ούτε να το αντικαταστήσουμε, ούτε να πάρουμε τα χρήματά μας πίσω.
- Αν θελήσουμε να ακυρώσουμε το ταξίδι μας, μπορούμε, πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας:
- Ή να αλλάξουμε την ημερομηνία του ταξιδιού μας και την αμαξοστοιχία,
- Ή να παρατείνουμε την ισχύ του εισιτηρίου μας, για 6 μήνες.
- Εάν θελήσουμε να ακυρώσουμε το εισιτήριό μας, μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, θα πρέπει να καταβάλλουμε την προβλεπόμενη προσαύξηση, στην τιμή του εισιτηρίου. Επειδή, πουθενά, στο Χ.Υ.Κ., δεν αναφέρεται ποιο είναι το ποσό της προβλεπόμενης αύξησης, καλόν είναι να κάνουμε τη σχετική ερώτηση, όταν εκδίδεται το εισιτήριό μας.
- Εάν θελήσουμε να ακυρώσουμε τη μεταφορά αποσκευών ή συνοδευόμενου αυτοκινήτου, μας επιστρέφεται το κόμιστρο και το αντίτιμο των καρτών και των προσφορών, εφόσον η ακύρωση γίνει, πριν την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας. Εάν η ακύρωση γίνει μετά την αναχώρηση της αμαξοστοιχίας, θα πληρώσουμε πρόστιμο, το οποίο, όμως, δεν αναφέρεται, στο Χ.Υ.Κ. και καλό θα είναι να κάνουμε και αυτή την ερώτηση, πριν πληρώσουμε τα κόμιστρα.
- Εάν ακυρωθεί δρομολόγιο, με υπαιτιότητα του Ο.Σ.Ε., η λόγω ανωτέρας βίας, μας επιστρέφεται το αντίτιμο του εισιτηρίου μας, του κομίστρου των αποσκευών ή των συνοδευόμενων αυτοκινήτων, στο ακέραιο.
- Εάν, από λάθος, πληρώσουμε περισσότερα χρήματα, για το εισιτήριό μας, δικαιούμαστε τη διαφορά. Εάν πληρώσουμε λιγότερα χρήματα, πρέπει να καταβάλλουμε τη διαφορά.
- Εάν, ταξιδεύουμε, χωρίς εισιτήριο, είμαστε υποχρεωμένοι να πληρώσουμε, εκτός από το αντίτιμο του εισιτηρίου και πρόστιμο.
- Οι αποσκευές μικρού όγκου μεταφέρονται, δωρεάν, ως χειραποσκευές.
- Αν υπάρξει βλάβη ή απώλεια των αποσκευών χειρός, αυτών δηλαδή, που μεταφέρονται, από τον επιβάτη, δεν υπάρχει ευθύνη του Ο.Σ.Ε., για καταβολή αποζημίωσης, παρά μόνο όταν αποδεικνύεται υπαιτιότητα του Ο.Σ.Ε.
- Αποσκευές μεγαλύτερου όγκου παραδίδονται, ως «εγγραμμένες αποσκευές», για μεταφορά, έναντι κομίστρου.
- Για τις «εγγραμμένες αποσκευές», υπάρχει ευθύνη του Ο.Σ.Ε., η οποία αρχίζει, από την παραλαβή τους, στο γραφείο αποσκευών και περαιώνεται, με την παράδοσή τους στους δικαιούχους.
- Σε περίπτωση ατυχήματος, για το οποίο ευθύνεται ο Ο.Σ.Ε., τρομοκρατικές ενέργειες η επιθέσεις, κατά των αμαξοστοιχιών, δικαιούμαστε ασφαλιστική κάλυψη, τόσο για εμάς, όσο και για τις αποσκευές μας.
- Εάν υπάρχει καθυστέρηση αναχώρησης ή κατάργηση δρομολογίου (κατάργηση θεωρείται η καθυστέρηση, πάνω από 3 ώρες) μπορούμε:
- Ή να διακόψουμε το ταξίδι μας και να ζητήσουμε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου, για το τμήμα της διαδρομής, που δεν πραγματοποιήθηκε,
- Ή να συνεχίσουμε το ταξίδι μας, με το επόμενο δρομολόγιο, ακόμα και με ανώτερης κατηγορίας και θέσης τρένο,
- Ή να επιστρέψουμε, ατελώς, με το πρώτο τραίνο, στην αφετηρία και να αξιώσουμε επιστροφή του αντιτίμου του εισιτηρίου.
- Εάν υπάρχει καθυστέρηση ή κατάργηση στις διεθνείς μεταφορές, μπορούμε:
- Ή να συνεχίσουμε το ταξίδι μας, με ανώτερης κατηγορίας και θέσης δρομολόγιο,
- Ή να παρατείνουμε τη διάρκεια ισχύος του εισιτηρίου.
Άτομα με αναπηρία:
- Τα Α.Μ.Ε.Α. εξυπηρετούνται, κατά προτεραιότητα, όπου υπάρχει συνωστισμός.
- Σε περίπτωση, που εκδοθεί εισιτήριο, για ΑΜΕΑ, τηλεφωνικά, η παράδοση γίνεται, δωρεάν, στο σπίτι (σε ορισμένες περιοχές της Αττικής).
- Περισσότερες πληροφορίες για τα δικαιώματα των ΑΜΕΑ, στο τηλεφωνικό κέντρο 1110 και στην ιστοσελίδα http://www.osenet.gr.
Παράπονα – καταγγελίες:
- Για παράπονα και καταγγελίες, μπορούμε να απευθυνθούμε:
- Στους επικεφαλής των σταθμών και των αμαξοστοιχειών.
- Στις υπηρεσίες πωλήσεων του Ο.Σ.Ε., Καρόλου 1-3, 10437 Αθήνα
- Στην υπηρεσία πληροφόρησης και εξυπηρέτησης πελατών, ΟΣΕ τηλέφωνο 1110.
- Στη Γενική Γραμματεία Καταναλωτή, στο τηλέφωνο 1520.
- Στη Συνήγορο του Καταναλωτή, εφόσον ο Ο.Σ.Ε. δεν έχει επιλύσει την καταγγελία μας, στα τηλέφωνα 2103817208 και 2103817133.
- Στο ΚΕ.Π.ΚΑ., στο γραφείο καταγγελιών του ΚΕ.Π.ΚΑ., στο τμήμα εξυπηρέτησης Καταναλωτών: τηλ. 2310 233.333, ώρες 09:00 – 14:30.
- Το ΚΕ.Π.ΚΑ. δεν είναι καθόλου ικανοποιημένο με το Χ.Υ.Κ. του Ο.Σ.Ε. υπάρχουν πολλές ασάφειες, οι οποίες δημιουργούν προβλήματα. Επίσης, οι ευθύνες του Ο.Σ.Ε., για αποζημίωση, είναι από ελάχιστες ως ανύπαρκτες.
Ζητούμε την άμεση αναθεώρηση του Χ.Υ.Κ., για τη διασφάλιση των δικαιωμάτων των επιβατών – καταναλωτών.
Το ΚΕ.Π.ΚΑ. – Κέντρο Προστασίας Καταναλωτών,
εύχεται καλό καλοκαίρι, χωρίς ταλαιπωρία, στα λιμάνια ή μεσοπέλαγα. |