Το σκαρί Αν το σκάφος είναι ξύλινο - υπάρχουν ακόμα μερικά πολύ καλά, αλλά τείνουν να εξαφανιστούν σαν μηχανοκίνητα σκάφη - πρέπει να δυσπιστείτε βλέποντας ένα τέλειο βάψιμο. Προσέξτε καλά την καρίνα, τα πλευρά και το καλαφάτισμα. Εξετάστε στο εσωτερικό του σκάφους όλες τις γωνιές για να δείτε μήπως υπάρχουν ίχνη σαπίσματος. Μπορείτε να αντιληφθείτε το σάπισμα εξαιτίας υγρασίας, ελέγχοντας τα σημεία εκείνα που μαζεύεται νερό: το ξύλο γίνεται σπογγώδες. Επίσης το ξύλο σαπίζει και κονιορτοποιείται σε μέρη που δεν αερίζονται καλά αλλά είναι δύσκολο να το διαπιστώσετε εκτός αν έχει πάθει μεγάλη ζημιά. Το κόντρα-πλακέ που χρησιμοποιείται στα σκάφη είναι ένα υλικό μεγάλης αντοχής και διατηρείται σε καλή κατάσταση αν συντηρείται σωστά και βάφεται κάθε χρόνο. Τα ευαίσθητα σημεία του είναι, φυσικά, οι ενώσεις του και αυτές πρέπει να ελέγξετε ιδιαίτερα. Αν τα σκάφος είναι από πολυεστέρα ενισχυμένο με υαλοβάμβακα, πρέπει να προσέξετε την κατάσταση του προστατευτικού GEL-COAT. Αν το χρώμα έχει λίγο ξεφτίσει αυτό δεν σημαίνει τίποτε. Απλώς το σκάφος έχει χρησιμοποιηθεί αρκετά. Επίσης αν υπάρχουν γρατζουνίσματα δείχνει ότι έχει υποστεί μικροσυγκρούσεις. Αντίθετα, σοβαρή ζημιά για τον πολυεστέρα είναι το σπάσιμο των ινών του υαλοβάμβακα που περιέχει. Αυτά δείχνει κακή κατασκευή. Είναι δύσκολο να το καταλάβει κανείς και ο μόνος τρόπος είναι να χτυπήσετε το σκαρί σε διάφορα σημεία μ´ ένα βαρύ αντικείμενο. Πρέπει ν´ ακούγεται παντού ένας ομοιόμορφος και «βαρύς» ήχος. Σε περίπτωση αμφιβολίας και αν πρόκειται για τοιχώματα ή για τον πάτο, προσπαθήστε να εξετάσετε το ύποπτο μέρος από την εσωτερική πλευρά του σκάφους όπου θα είναι γυμνό. Αυτό βέβαια δεν είναι πάντα δυνατό γιατί πολλά σκαριά, ιδίως στον πάτο, είναι κατασκευασμένα σαν «σάντουιτς». Τότε μην προχωρήσετε στην αγορά. Σ´ ένα σκαρί από πολυεστέρα ενισχυμένο με υαλοβάμβακα πρέπει να προσέξετε μερικά σημεία που υποφέρουν περισσότερο από τ´ άλλα εξαιτίας της μεγάλης χρήσης. Κυρίως πρόκειται για τον καθρέφτη. Προσέξτε μήπως έχει «ανοίξει» το κόντρα-πλακέ, πράγμα που πιθανόν να έχει προκαλέσει σάπισμα του ξύλου. Σ´ ένα DINGHY το δάπεδο του κόκπιτ από φύλλο κόντρα -πλακέ φθείρεται σημαντικά με το χρόνο. «Κουράζεται» και χάνει τη στεγανότητά του, ενώ το νερό συσσωρεύεται στο διπλό πάτο, παρά τη μερική εξάτμιση και την τρύπα απ´ οπού αδειάζει. Ελέγξτε επίσης το εμπρός μέρος της καρίνας που «σκάει» πάνω στα κύματα όταν ταξιδεύει τα σκάφος με μεγάλη ταχύτητα και προσέξτε μήπως υπάρχουν ραγίσματα στον πολυεστέρα. Φουσκωτά σκάφη Τα φουσκωτά σκάφη καλύπτουν ένα μεγάλο μέρος της αγοράς των μεταχειρισμένων. Είναι σκάφη που προτιμά κανείς για αρχή και μπορείτε να βρείτε μερικά σε άριστη κατάσταση αν και «γερνάνε» πιο γρήγορα απ´ τα άλλα λόγω της κατασκευής τους. Το πάν στα σκάφη αυτά είναι η εξωτερική επιφάνεια (στρώμα). Ο καθρέφτης πίσω, αν έχει ξηλωμένες συγκολλήσεις, αποκαλύπτει ότι το σκάφος υπόφερε πολλά από έναν ισχυρό κινητήρα που δεν του ταίριαζε. Μην αγοράζετε τέτοιο σκάφος. Ξεραμένο στρώμα και με σκασίματα φανερώνει μεγάλη «ηλικία». Αν η επιφάνεια είναι λίγο θαμπή και έχει χάσει τη γυαλάδα της, αυτό οφείλεται απλώς στον ήλιο και όχι στο χρόνο. Πάντως δεν πρέπει να είναι πολύ θαμπό. Ένα φουσκωτό σκάφος πρέπει να ελεγχθεί είτε από τον κατασκευαστή του είτε από κάποιον ειδικό. Ζητήστε από τον πωλητή τους λογαριασμούς των ποσών που ξόδεψε για τη συντήρηση ή την επισκευή. Ορισμένα κομμάτια μπορούν να έχουν κολληθεί. Αυτό δεν πειράζει αρκεί να έχει γίνει σωστή δουλειά, με γνήσια εξαρτήματα. Περάστε τα σκάφος μ´ ένα σφουγγάρι βουτηγμένο σε νερά με σαπούνι, θα διαπιστώσετε αμέσως αν υπάρχει η παραμικρή διαρροή. Το δάπεδο από κόντρα-πλακέ μπορεί να έχει λίγο τζόγο και η μπογιά να έχει φθαρεί. Δεν είναι τίποτα σοβαρό. Μπορείτε εύκολα να τα επισκευάσετε, αλλά φυσικά θα ζητήσετε να «κατέβει» η τιμή. |